Page 66 - James Potter – Médiaműveltség
P. 66
42 II. rész: A közönség üzeneteket, amelyeket a spamszűrő rendre blokkol. E problémát úgy oldhatjuk meg, hogy belépünk a spamszűrőbe, és átprogramozzuk a válogatási folyamatát, hogy az általunk kívánatosnak ítélt üzeneteket ne blokkolja. Elménk zegzugaiban is van egyfajta spamszűrő, amely folyamatosan fut nap mint nap, és szinte az ösz- szes elérhető médiaüzenetet kirostálja. Működésére úgy nyerhetünk bizonyítékot, ha megvizsgáljuk saját médiaterheléssel kapcsolatos szokásainkat – vannak ugyan- is olyan médiumok és bizonyos típusú üzenetek, amelyeket teljes mértékben f- gyelmen kívül hagyunk 3.1. táblázat: Az információfeldolgozás folyamatának három feladata Üzenetszűrés Feladat: eldönteni, melyik üzeneteket rostáljuk ki (hagyjuk fgyelmen kívül), és melyeket szűrjük ki (fgyeljünk oda rá) Cél: csak azokra az üzenetekre fgyelni, amelyek valamilyen hasznossággal bírnak az egyén számára, és minden más üzenetet fgyelmen kívül hagyni Fókusz: a környezetben levő üzenetek Jelentéspárosítás Feladat: alapvető kompetenciákat használva felismerni a jelölőket, és ezek mindegyikéhez megtalálni a korábban megtanult defníciót Cél: hatékonyan hozzáférni a korábban megtanult jelentésekhez Fókusz: az üzenetekben lévő jelölők Jelentésalkotás Feladat: készségeinket használva továbblépni a jelentéspárosításon, és saját jelentést alkotni az üzenetből a magunk részére, hogy személyre szabjuk, és többet hozzunk ki belőle Cél: az üzeneteket több perspektívából nézve értelmezni, ezzel beazonosítani a jelentési lehetőségek körét, majd ezekből egyet kiválasztani vagy többet szintetizálni Fókusz: a saját tudástár Szűrőkódjaink java részét a média alakítja ki. Ez elsősorban úgy történik, hogy az általunk kedvelt üzenetek újra meg újra történő fogadására kondicionál bennünket. Ez a kondicionálás médiaterhelési szokásokat teremt és erősít meg. Amikor média- terhelési szokásainkat követjük, nem hagyunk időt más média- vagy egyéb üzene- tek felfedezésére Bebizonyították továbbá, hogy a média igyekszik egyre nagyobb erőkkel meg- határozni szűrési szokásainkat. Az Amazon.com például igyekszik bizonyos köny-