Page 68 - James Potter – Médiaműveltség
P. 68
44 II. rész: A közönség niuk – nevekkel, múltbeli lakcímekkel, jelenlegi és múltbeli kapcsolataikkal egyetemben. Ezek a titkosszolgálatok a legtöbb információt az Acxiomtól kapták (Praiser, 2011). Az internetes cégek bonyolult algoritmusokat használva küzdik keresztül ma- gukat mindazon az információn, amellyel az egyes emberekről rendelkeznek, hogy kikövetkeztessék, mit kedvelnek, s aztán ezeket a levont következtetéseket hasz- nálják fel arra, hogy bizonyos termékek felé tereljék őket, vagy épp meggátolják a hozzáférésüket bizonyos más termékekhez – s teszik mindezt a hatékony szűrés jegyében. Ezek az algoritmusok igen bonyolultak, és nagy hatásfokkal képesek vé- gigválogatni akár a hatalmas méretű médiafájlokat is. Ennek az a veszélye, hogy olyan beépített előfeltételezéseket használnak, amelyeknek a fogyasztók nincsenek tudatában, s emiatt ezek az algoritmusok gyakran károsak lehetnek. Képzeljük csak el a következő helyzetet. Tegyük fel, hogy egy cég egy óriási adatbázist hal- moz fel a felsőoktatásban tanulókról úgy, hogy Facebook-oldalakról gyűjt össze információt: hiteltörténetet, egészségügyi előtörténetet, a szülők anyagi helyzetét és így tovább. Ezután a cég egyik embere kifejleszt egy algoritmust, amely végig- söpör a teljes adatállományon, és rangsorolja a diákokat aszerint, hogy mekkora esélyük van a sikerre és az anyagi jóllétre. És tegyük fel, hogy a cég algoritmusa engem a lista legaljára tesz, mint afféle „lúzert”, de a szobatársaimat az elejére so- rolja, potenciális legjobbakként. A cég azután eladja a maga ranglistáját más cé- geknek, akik a szobatársaimnak mindenféle alacsony kamatozású hitelkártyát, izgalmas utazásokhoz felhasználható kuponokat, sikeres szakmabeliekkel való összekapcsolódási lehetőséget és hasonlókat küldenek. Mindeközben engem egé- szen fgyelmen kívül hagynak ezek a marketingesek, mert nemkívánatos célkö- zönségnek lettem nyilvánítva A szobatársaim persze sikeres és boldog életet él- nek, mert megkapták azt a sok lehetőséget a marketingesektől, akik olyan adatokat vettek meg, amelyek szerint a szobatársaim a legjobb célközönségbe tartoznak. Jobban fzető állást kapnak, miután lediplomáztak, mint én, mert a munkaadók is a rangsort nézték meg A szobatársaim a továbbiakban nagyobb béremeléseket kapnak, és előléptetik őket, kedvezőbb egészségpénztár-ajánlatot kapnak, többet utaznak, érdekesebb emberekkel találkoznak és így tovább. A marketingeseknek hatalmuk van arra, hogy az embereket eltérő pályára állítsák a lehetőségek által, amelyet bizonyos embereknek felajánlanak, másoknak pedig nem. Nem gonosz- ságból viselkednek így, s nem céljuk az igazságtalan megkülönböztetés sem. Ehe- lyett egyszerűen csak próbálják beazonosítani, melyik az a közönségszegmens, amely hozzásegíti őket, hogy saját bevételüket növelhessék, és kockázatukat csök- kentsék. A marketingesek tehát a piackutató vállalatokra hagyatkoznak abban, hogy a megfelelő embereket találják meg, akiket kampányaikkal megcélozhatnak.