Page 28 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 28
26 Médiaszocializáció már tapasztalt. A 4. táblázat azt mutatja be, hogy az egyes életkorokban milyen szempontok és milyen arányban játszanak szerepet a realitás megítélésénél. 4. táblázat: A realitás megítélésénél használt indokok (%-os előfordulás) Nincs „Csinált”, Formai Gazdasági Lehetséges Valószínű indoklás gyártott jelleg működés Óvodások 59 15 55* 17 8 évesek 20 23 84* 28 13 évesek 18 19 88* 47 14–16 évesek 10 43 22 Felnőttek 25 25 50 31 Dorr (1980), (1983) és Kósa (2006) adatai alapján. * Rajzflmnél 100%. Annak megítélését azonban, hogy a tv-ben látottak valóságosak/igazak/reálisak vagy sem, további két tényező is befolyásolja. – Az egyik az, hogy mit gondolunk arról, melyek a televízió működésének indíté- kai (miért működnek egyáltalán a televíziók). – A másik tényező a műsorok formai jellemzőinek, kereteinek ismerete. 3.5. A televízió gazdasági-ipari működésére vonatkozó ismeretek A kereskedelmi televízió működésének, a műsor sugárzásának okára vonatkozó teljesen naiv vagy nem létező koncepciótól a gyerekek még 14 éves korukra sem jutnak el annak pontos megértéséig, hogy a televízió elsősorban pénzforrás azok számára, akik emberek millióinak fgyelmét adják el az eszméiket, áruikat, termé- keiket hirdetőknek. A 10 évesek egynegyedének van némi sejtése arról, hogy a té- 32 véadások indítéka gyakran a jövedelem vagy más jellegű haszonszerzés, és bár a serdülők és a felnőttek már többnyire tudatában vannak annak, hogy a szórakoz- tató műsorok java része nem a valóságból vett részlet, hanem „csinált” (gyártott), többnyire ők sem gondolnak arra, hogy a műsorgyártás célja a haszonszerzés. Va- lójában a felnőtteknek is csak egy része látja át a televíziós iparág három alapvető elemének, a nézettségnek, a hirdetéseknek és a bevételnek az összefüggéseit. A kü- lönböző életkorúak vizsgálatánál a serdülők általában két összetevő kapcsolatával, a 7–8 évesek egy elemmel, és a kisebbek egyikkel sincsenek tisztában ezek közül (ebben az életkorban az iskolai médiaismeretek oktatása során általában erre a szem- 31 dorr i. m. (22. lj.); dorr i. m. (26. lj.); Kósa i. m. (9. lj.). 32 Jennings Bryant – Susan thoMpson – Bruce W. finKlea: Fundamentals of Media Effects. (2nd. ed.) Long Grove, Waveland, 2013.