Page 25 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 25
Kósa Éva: A médiaszocializáció kezdetei 23 tartalom esetében a gyerekek sokkal inkább hajlanak a szereplők helyébe képzelni magukat, mintha a látottakat fktív, kitalált történetnek, eseménynek tartják. 24 3.4. A realitás jelentése Úgy tűnik, nincs egyezményes defníció a televízió realitásával kapcsolatosan, és a fogalom komplex voltából adódóan ez nem is igazán remélhető. A tv-realitásra vonatkozó ítéletek és defníciók terén három lehetséges jelentést különböztetett meg Dorr több éves vizsgálatai alapján. 25 1. ábra: Tv-realitás (Igen válaszok %-os aránya 3–12 évesek körében) 60 51 50 40 29,3 30 20 11,6 10 0 amit a tv-ben látunk a reklámban szereplő a szereplők olyanok, mind valóság emberek maguk is mint az életben használják a dolgokat Dorr adatai alapján 26 Az első szint: A meghatározás legkonkrétabb szintjén a televízióban látott dolog (ese- mény, helyszín stb.) akkor reális, ha éppen olyan – vagy szó szerint az –, mint a tévén kívüli világban (lásd 1.1. ábra). A dráma szereplői valódi sorsukat mutatják, az ese- mények úgy történnek velük, ahogyan mi látjuk a képernyőn, az asztal, amin esznek, valódi asztal stb. Ez az a defníció, amit az használ, aki a televíziót a valóságra kinyi- tott „mágikus ablaknak” tekinti. De aki ilyen defníciót használ, mégsem feltétlenül hiszi a tévét mágikus ablaknak – érvel Dorr. Vannak, akik csak azokra a dolgokra 24 Egy kísérletben jóval felfokozottabb negatív érzelmi reakciókat regisztráltak a Challenger űrhajó becsapódásának felvételét néző gyerekeknél, mint amikor hasonló, de fiktív eseményt vetítettek nekik [gunter–Mcaleer i. m. (19. lj.)]. A kitalált történetek érzelmi hatása némiképp csökkenthető azzal, ha felhívják a gyerekek figyelmét arra, hogy amit látnak, nem a valóság, azonban ez csak a 7 évesnél idő- sebb gyerekeknél volt megfigyelhető. 25 dorr i. m. (22. lj.). 26 Aimee dorr: No shortcuts to judging reality. In: Jennings Bryant – Daniel. R. anderson (eds.): Children Understanding of Television. New York, Academic Press, 1983; dorr i. m. (22. lj.).
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30