Page 32 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 32
30 Médiaszocializáció A kognitív fejlődés szerepére is felhívja a fgyelmet az életkori különbségek is- métlődő jelenléte. Bár a tapasztalatszerzés kiterjedtsége is befolyásoló tényező, a hét éves kor előtti sajátosságok döntően az értelmi fejlődés iskoláskor előtti sajátossá- gával hozhatók kapcsolatba. Itt csak két összetevőt emelünk ki: az egyik a centrálás, a másik a szemlélethez kötöttség. Mindkettő a művelet előtti (3-tól nagyjából 6–7 éves korig tartó) időszak gondolkodásának jellemzője Piaget kognitív fejlődést 39 leíró rendszerében. A centrálás az egocentrikus gondolkodás jellemzője, és azt mu- tatja, hogy a gyerekek ebben az életkorban nem képesek a saját nézőpontjuktól el- térő szempontot fgyelembe venni. A gondolkodás ilyen jellemzőivel rendelkező gyerekeknek a látottak nem „állnak össze” értelmezhető egésszé. Csak a gondolko- dási sajátosságnak a változása teszi a későbbi életkorokban lehetővé, hogy a flmes nyelv alapvető technikai elemeit (beállítások, vágások, a különböző kameraállások- ból felvett jelenetek, párbeszédek) – melyek mind eltérő nézőpontokat alkalmaznak – helyesen értelmezzék. A gondolkodás perceptuális (szemléleti) túlsúlya alapján a gyerekek ítéleteiben az játszik döntően szerepet, amit látnak, érzékelnek. A sze- replők (nem látható) motívumait nem, csak a (látható) perceptuális elemeket veszik fgyelembe akkor, amikor valakinek a jellemét, tetteit – és a médiaábrázolásuk rea- li tását – ítélik meg. 40 4. Visszapillantás: a reklám Egy harminc évvel ezelőtti felmérés szerint a gyerekek évente legalább 20 000 rek- lámot láttak az Egyesült Államokban. Ma Magyarországon a szerényebb becslések ennek dupláját, a merészebbek akár többszörösét tételezik fel. Mindez azért is 41 lé nyeges, mert a reklám hatásának elsődleges feltétele az üzenettel (a reklámmal) való találkozás. Ez alatt nem a tudatos fgyelmet, hanem a reklámoknak való „ki- tett sé get” (exposure) értjük. Biztosra vehető, hogy a tényleges reklámmennyiség (a fe lü letek, az idő és a ráfordítás tekintetében egyaránt érvényesülő) növekedésével ará nyosan kétséget kizáróan nőtt a gyerekek és fatalok reklámmal való találkozá- sának mértéke. Ennek pontos adataira vonatkozóan a reklámok ezerarcú megjele- nési formái miatt értelemszerűen még a becslésekkel is óvatosan bánnak a szakiro- 39 Jean piaget: Válogatott Tanulmányok. Budapest, Gondolat, 1970. 40 L. Piaget morális fejlődésre vonatkozó rendszerében a „következmény-etikáról” és a „szándék- etikáról” írottakat: piaget i. m. (39. lj.); Sheila cole – Michael cole: Fejlődéslélektan. Budapest, Gondolat, 1997. Az ebben a fejezetrészben írottak az Önszabályozó Reklám Testületnek írt korábbi tanulmány aktualizált változata. 41 http://www.pindur.hu/index.php/es-ami-meg-erdekel/379-penzert-vehet-boldogsag.html