Kelet hangjai: a kpop

2023. 04. 28. hang cikk 3–10. évfolyam

Több szülőben is felmerülhetnek a következő kérdések: Mi az a Kpop, amit a gyerek őrületig imád és követ? Mi az a lightstick? Ki az a Jimin? Miért költ a gyerek pénzt egy pc-re? Egyáltalán mi az a pc?! A Kpop az elmúlt pár évben robbant be igazán az európai kultúrába. Ez egy olyan zenei irányzat, amelyet többségében tini lányok, de fiúk és idősebb generációk is örömmel követnek. Mi a titka, és egyáltalán mi ez?

Mi az a kpop?

Alapvetően azzal a hozzáállással szoktunk találkozni a környezetünkben, hogy „én nem ismerem őket”, „azt se tudom, mi az a Kpop” meg „amúgy fúj”. Pedig meglepő módon a mi kultúránkba is beszivárgott, és ott vannak a reklámokban, a TikTokon és sok más felületen is. A Kpop a koreai popzene rövidítése. Többek között rap, elektronikus, hiphop, pop, rock és R&B alapokra épülő zenei irányzat. Nevéből is adódik, hogy Koreából, pontosabban Dél-Koreából származik. Többféleképpen írják: K-pop, K pop, Kpop, K-Pop és KPOP.

BTS Dynamite című száma a Samsung egyik reklámjában

Áttekintés

A Kpop mai formája az 1990-es évek környékén alakult ki, több zenei elemet és műfajt foglal magába. Ázsián kívül szubkultúrának tekinthető. Igen különleges a működése, erősen strukturált, emellett hatalmas, szervezett rajongótábora van, és az európai/amerikai szokásokkal ellentétben név szerint ismert és ezáltal minősített ügynökségek határozzák meg a működését.

@bangstans Welcome in the world of Kpop 👑🌎 #kpop#bts#kpopworld#whatiskpop#dance#singing#foryou#fürdich#fyp#page#viral ♬ original sound - 💜Army💜
 

Az együttesekre generációjuk szerint is szoktak hivatkozni, megalakulásuk ideje alapján (néhány példával):

  1. generáció (1990–2004): H.O.T., Sechs Kies, S.E.S., Fin.K.L
  2. generáció (2005–2011): TVXQ, BIGBANG, Girls’ Generation, KARA, Wonder Girls, SHINee, 2PM
  3. generáció (2012–2017): EXO, NU’EST, VIXX, BTS, GOT7, Red Velvet, TWICE, BLACKPINK, SEVENTEEN, MONSTA X, NCT,
  4. generáció (2018–2022): TXT, ITZY, Stray Kids, ATEEZ, LOONA
  5. generáció (2023–  ): ZEROBASEONE, The Wind, KISS OF LIFE, xikers, BOYNEXTDOOR, BABYMONSTER
 

Rendszere

Dél-Koreában több ügynökség létezik, de valójában a „Nagy 4” irányítja és alakítja a Kpop kultúrát: az S.M. Entertainment, a YG Entertainment, a JYP Entertainment és a Big Hit Entertainment. Egyébként ők kiadóként is funkcionálnak.

A Kpop alapvető eleme természetesen az előadó és az együttes, pontosabban az idol és az idolegyüttes. Vannak lány- és fiúegyüttesek is, viszont ritka a vegyes formáció. Ismertebb együttes például a BTS, a Super Junior, a SHINee, a Stray Kids, az EXO, a Mamamoo, a Blackpink, a Red Velvet, a Twice, az Ateez, de számos sikeres szóló előadó is létezik, mint például PSY, Rain, BoA, IU, Jessi, HyunA vagy TAEMIN.

Ahhoz, hogy valaki egy együttesben vagy szólóban debütálhasson, gyakornoki programban kell részt vennie, amelyet egy ügynökség alkalmazásában tölt el. Ennek időtartama eltérő, van, aki csak pár hónapig, de van, aki 7 évig is gyakornokoskodhat, míg hivatásos előadóként léphet fel.

Hogyan lesz valaki idol?

Gyakornoknak (trainee) jelentkezni kell, és részt kell venni egy válogatáson. Ezekre az ügynökségek külön eseményeket szerveznek, ahol ki-ki megmutathatja tehetségét. Jelentkezni online is lehet demo anyag küldésével. A jelöltek legtöbb esetben tizenévesen kerülnek be a programba, ahol a gyakornokok külön tánc, ének, rap és nyelvórákon vesznek rész, attól függően, milyen irányba szeretnének haladni. Emellett egy-egy már debütált előadónak asszisztálnak, szakmai tréning néven. Fiatal koruk miatt sokan ezeket az (iskolai) tanulás mellett teszik.

A gyakornokok általában együtt laknak, egyfajta lakóegységekben. Ennek több oka is van, elsősorban, a kultúrára is jellemző közösség kialakítása, másfelől így az ügynökség  jobban tudja monitorozni a fiatalokat. Ez idő alatt több házi versenyen / megmérettetésen / vizsgán / értékelésen kell bemutatniuk, hogy mit tanultak, mennyit fejlődtek. Rossz teljesítmény esetén a cégtől való távozás is lehetséges.

A programban való részvétel fizikailag és szellemileg is megerőltető. Nem kímélik őket, nem könnyítik meg a feladataikat, de ezt azzal magyarázzák, hogy ha a gyakornok ezt kibírja, akkor jobban tudja majd kezelni a hírnévvel járó nehézségeket is.

Több esetben külön tv-műsort készítenek, amelyben egy debütálni szándékozó együttes heteken át különböző feladatokat hajt végre, ezeket bírák minősítik, és a végén – van, amikor tv-s szavazás keretében – engedik vagy éppen ellenzik, hogy a gyakornokok hivatásos előadóvá váljanak.

A Stray Kids együttes debütálásért folytatott versenyének döntője

Debütálás után

Miután sikerült debütálnia egy együttesnek, valójában azt folytatják, amit előtte is csináltak: együtt élnek, továbbra is tánc-, ének-, rapórákon vesznek részt, készítik a dalokat és gyakorolják a koreográfiákat. Ami újdonságként jön, az a klipek készítése, a rajongók „kezelése”, a hivatalos megjelenések, koncertek és a reklámokban / filmekben / sorozatokban / divateseményeken való szereplés. A Kpop hatással van az ázsiai divatra is, így több előadó divatikonnak is számít.

Ügynökségenként különböző valóság showban vesznek részt és/vagy ők maguk készítik azokat, élő adásokat streamelnek, fansightokat is tartanak. Természetesen minden együttesnek és szólóelőadónak gyártanak hozzájuk köthető merchandiset  is.

Rajongók

Sokszor kezdődik valahogy így: „ó, de jó ez a szám, meghallgatom”, aztán: „nahát, őt hogy hívják?”, majd: „oké, csak megtanulom a nevüket”, és onnan már bele is csöppentünk a fandomba.

csak a nevüket nézem meg

A rajongók (fanok) a rendszer fontos részét képezik. A fanok csoportjára a fandom kifejezés itt is helytálló, bár annyi a különbség, hogy minden együttes/énekes elnevezi a saját rajongótáborát, így jött létre többek között például az Army (BTS rajongók), a STAY (Stray Kids rajongók), a Blink (Black Pink rajongók), a Monbebe (Monsta X rajongók), az ATiny (Ateez rajongók) is. Saját név mellett a fanoknak szlogenjük, himnuszuk és színük is van.

Az ügynökségek általában évente egyszer „feliratkozási hullámot” tartanak, amikor megadott időkereten belül lehet jelentkezni az adott hivatalos fandomba, bizonyos összeg kifizetése után. Ilyenkor a rajongó kap valamilyen ajándékcsomagot és egy tagsági kártyát, amelyet fel tud használni például egy koncertjegy elővételekor, illetve exkluzív tartalmakhoz is hozzáférhet. A regisztráltak attól függően, hogy hányadik hullámban lettek tagok, 1. generációs, 2. generációs stb. rajongókként mutatkoznak be. A fandomok jól szervezettek, összetartóak, gyakran szerveznek jótékonysági akciókat, közös eseményeket.

Kpop rajongók Random Play Dance nevű eseménye, ahol aki felismeri a dalt és tudja a táncot, beáll középre és táncol a többiekkel

A rajongók a saját fandom névre való hivatkozással, az együttesre jellemző választott szín viselésével, a hozzájuk kapcsolódó albumok és merchek beszerzésével mutatják ki a hűségüket és odaadásukat az adott idol, idolegyüttes felé.

Merchandise

Már itthon is lehet találkozni – a legtöbb esetben – BTS-hez kapcsolódó termékekkel, elsősorban albumokkal, de vannak például plüssök, kulacsok, kulcstartók, kitűzők és táskák is. A Facebookon és Instagramon csatlakozni lehet olyan oldalakhoz, csoportokhoz, ahol Kpop termékeket lehet egymás közt eladni-venni. A fentieken kívül még lehet plakátokat, pc-ket (PhotoCard), matricákat, ruhákat, fanmade termékeket is vásárolni.

Kpop bolt

Kpop-bolt

A pc-ket lehet gyűjteni, egymás között cserélgetni, pont úgy, mint a focis vagy az autós kártyákat. Ezekre általában a zenei albumokban lehet rálelni (többségében véletlenszerűen), de külön csomagban is vehetők.

Az együttesekben az egyes rajongóknak van egy abszolút kedvencük, őt nevezik bias-nak. A gyűjtésüknek általában ez a személy a fő célpontja: ilyenkor a rajongó beszerzi az összes albumból a kedvencéről készült pc-ket. Ezeket wishlistekbe rendezik, és egymás közt üzletelgetnek velük.

Whislist

Wishlist

Szinte minden előadónak van egy saját tervezésű, rá(juk) jellemző lightstickje, ami egy kis világító elemlámpa, amelynek designja így az adott előadóhoz köthető.

 Lightstick

A különböző együttesek lightstickjei

Ezeket a rajongók elviszik magukkal a koncertekre, és ott a fényjátékkal jelzik a támogatásukat az kedvencük felé. A lightstick szinte kötelező elem egy Kpop koncerten. Ezeket az adott eseményeken bluetooth segítségével irányíthatják, így különböző mintákat is ki tudnak rajzolni a közönség lightstickjeivel.


BTS koncert a nézők szempontjából, lightstick játékkal együtt

Black ocean, Cancel culture és a hiátus

A támogatás mellett a nemtetszésüket is kifejezhetik a rajongók. Ebben az esetben kikapcsolják a lightsticket, és ezzel létrehozzák minden Kpop előadó félelmét: a black oceant. Ez egyfajta tiltakozás, ami az előadóval kapcsolatos.

Black ocean

Kikapcsolt lightstickek egy kpop koncerten

A Kpop világában sem ismeretlen dolog az előadók másik nagy félelme, a cancel culture, vagyis az eltörléskultúra, ami a kiközösítés modern formája: ilyenkor valakit kiszorítanak a társadalmi vagy szakmai körökből – legyen szó akár online, közösségi médiáról, akár személyesen –, mert szerintük ő bántó vagy vállalhatatlan dolgot tett vagy mondott. Egy tagot, aki valamilyen oknál fogva kilépett – főleg, ha kellemetlen távozás volt –, egyszerűen kitörölnek az adott együttes, ügynökség életéből, és a vele készült dalokat újraveszik, az albumokat, amelyekben benne volt, újragyártják – nélküle. Ezt a rajongótábor is támogatja, és sokszor a fanmade videókból az illető arcát is kitakarják.

Több esetben viszont éppen a rajongók azok, akik ezt a helyzetet generálják egy-egy igaz esemény vagy éppen pletyka segítségével, aminek eredménye hasonló lehet: jobb esetben az adott előadónak hiátusra kell mennie, azaz egy időre el kell tűnnie, amíg megoldják a problémát vagy lenyugszanak a kedélyek. Rosszabb esetben teljesen ki kell lépnie az adott művészeti ágból.

A jelenség nem csak a Kpopra jellemző, hiszen például egy színész hasonló helyzetbe kerülve nem kap szerződéseket vagy felbontják vele az addigiakat is. Még azt sem mondhatjuk, hogy ez  kizárólag koreai dolog, ugyanis ehhez hasonlót tapasztaltunk például Johnny Depp válása kapcsán is.

..everywhere all around the world”

Sokszor nagy hatással van az emberekre, amikor például a kedvenc színészük rajongani kezd egy Kpop együttesért, ahogy Ryan Reynolds, majd – miatta Hugh Jackman is – lelkesen követni kezdte a Stray Kidset egy előadásuk miatt, amit a Kingdom nevű Kpop versenyen adtak elő (és meg is nyertek).

Ryan Reynold - Hugh Jackman - Stray Kids

Stray Kids vezetője Bang Chan és Ryan Reynolds az egymásnak küldött ajándékokkal, illetve az erre reagáló Hugh Jackman kommentje twitteren

Máskor egy aranyos interakció hatására figyelnek fel egy együttesre, mint például a Monsta X és Palvin Barbi esete kapcsán:

A Monsta X tagja, Changkyun azt mondja Palvin Barbinak, hogy "szeretlek"

Érdemes megemlíteni a reakcióvideósokat is, akik örömmel cincálják szét a klipeket, és közben sokszor – a nézőikkel együtt – végül ők maguk is rajongókká válnak.

Montázs-videó reakciókból Stray Kids Felix hangjára

Az ilyen esetek miatt sokszor ugrásszerűen megnő az adott Kpop előadó(k) iránt érdeklődők száma.

Kelet és Nyugat

Az előzőek alapján kijelenthetjük, hogy egy rendkívül összetett rendszerről van szó, de vajon mi lehet az, ami miatt milliók (és nem kizárólag koreaiak) rajonganak egy Kpop együttesért vagy egyszerre többért?

(Természetesen az alább felsoroltak más zenei kultúrában is megjelennek, nem kizárólagosan a Kpopra jellemzők, de az ilyen szintű tudatos fókuszáltság és sokrétű célorientáltság egyedinek tekinthető.)

Zene és tánc

TikTok összeállítás angol videóklipek és kpop videóklipek összehasonlításáról 

A zenei stílusok szokatlan keveredése:

A Kpop egy zenei irányzat, stílus és több műfajt foglal magába. Ami mégis sokakat meglep, hogy több együttes esetében a rap és az ének erős keveredésben jelenik meg a dalokban.

Rajongói szavazások alapján összeállított kpop előadólista, a legváltozatosabb műfaji megjelenések alapján 

Tánc:

Ki ne emlékezne még – korától függetlenül – a 90-es évek bandáinak, mint az 'N Sync, Backstreet Boys, Spice girls egyentáncaira? Míg ez a mai nyugati mainstreamben már alig van jelen, addig a Kpop klipjeinek ez az egyik legerősebb pillérje. A táncokat úgy alkotják meg, hogy egységes, látványos, akrobatikus előadás jöjjön létre. Az együttesek és az előadók szinte versenyeznek, hogy kinek nehezebb a koreográfiája. Több rajongó megpróbálja ezeket megtanulni. Hazánkban is vannak már Kpop-os táncegyüttesek és táncórák is.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

sᴠᴛʙᴢ & ʙɴᴅ ʟᴏᴠᴇ ʙᴏᴛ 💎 (@delighthe8__) által megosztott bejegyzés

Szokatlan koreográfia próbája és előadása (The Boyz)

Idegen, mégis ismerős hangzás:

A dalok hangzásukban kicsit eltérnek ugyan a világszinten elterjedt amerikai stílustól, de például a koreai szövegekbe bőven illesztenek angol kifejezéseket is. Sőt, vannak dalok, amelyeknek készül angol és japán verziója is.

Black Pink - How you like that című száma 

Cover:

A Kpop előadók nem félnek más munkáját felhasználni (természetesen a jogilag megfelelő hivatkozással), és akár zenei újragondolással, akár tánccal előadni. Billie Eilish-t mindenki ismeri, hiszen több nagyszerű száma is van. Vajon a dalait milyen koreográfiával lehetne bemutatni? Lássunk egy táncos megközelítést két Kpop idol előadásában:

Billie Eilish és Khalid közös számának a 'Lovely'-nak egy táncos újragondolása Ten és Winwin előadásában (NTC

Filmzene:

Érdemes megemlíteni a K-drámákat is (koreai sorozatok), amelyek sokszor Kpop zenéket használnak fel. Más országokból is érkeznek azonban felkérések, hogy egy meglévő dalt szeretnének a filmbe/sorozatba bevinni, vagy kérik, hogy írjanak egyet az adott sztorihoz, például egy animéhez:

Tower of God című anime outro zenéje (Stray Kids - Slump)

A Puszi: Kitty című Netflix sorozatban megjelenő Kpop zenék

Láthatóság és elérhetőség

Online:

A már említett fandom-rendszer mellett fontos megemlíteni azt is, hogy az előadók kapcsolata a rajongókkal egészen kiemelkedő. A saját név létrehozása mellett az előadók több fórumon is szinte személyes körülmények között beszélgetnek a rajongókkal. Több live streamet csinálnak (pl.: Vlive, Wewerse, YouTube, TikTok, Instagram), ahol a kommentekre reagálnak, válaszolnak a kérdésekre, vagy egyes ügynökségek saját chat applikációt fejlesztettek, ahol az idolok és a rajongók beszélgethetnek (pl.: Bubble, ami a JYPE sajátja). Így az idol és a rajongó között közvetlenebbé és szorosabbá válik a kapcsolat. Illetve van, amikor az előadók saját dalukhoz kis segítséggel is készülnek, ahol kiemelnek bizonyos részeket, hogy majd azokat a kiemelt részeket együtt tudják velük énekelni a koncerten a fanok.

Az Aespa nevű együttes Next level című számához rajongói guide koncertekre

Műsorok:

Az előadók a koncertek és klipek mellett több műsorban is részt vesznek vagy éppen saját műsort készítenek. Ezeket több esetben lefordítják más nyelvekre is. Ritkán érhetőek el magyar nyelven és ilyen esetben is elsősorban a rajongók készítik a feliratokat.

A Weekly Idol című televíziós műsor egyik része, a Monsta X nevű együttessel 

Támogatás szavazással:

Mint más műfajok esetében, itt is vannak a hivatásos szakmai minősítések, de ezek mellett közönség-szavazáson alapuló versenyek is előfordulnak, például az MTV-nek 2022-ben már volt külön Best Kpop kategóriája is (amit Lisa, a Blackpink tagja nyert, 2023-ban a Stray Kids). Ezek mellett rengeteg zenei díj van, amelyekre csak applikációkon keresztül lehet szavazni. A Kpop világában viszont arra is lehet szavazni, hogy például az augusztusban született idolok közül kiről jelenjen meg egy kép/videó, mondjuk a Times Square egyik hirdetésén.

 Kpop születésnap

Daniel Kang születésnapi üdvözlője a Times Square-en

Rajongók egymás közt:

Az idolokkal a kapcsolat szoros, de fandomokon belül is kialakulnak közösségek. Ilyenkor a rajongók a közös érdeklődési kör mellett egymást is támogatják, a kedves szó mellett, a saját készítésű termékek megvásárlásán át, az információmegosztáson keresztül a magánéleti nehézségek megoldásáig, de többször, egész egyszerűen csak örülnek, hogy másokkal is megoszthatják rajongásukat és ezzel együtt sokan a művészetüket is:


Az idol is ember:

Pontosan azért, mert ezek az előadók sok és sokféle tartalmat osztanak meg – amit természetesen az ügynökség ellenőriz és néha cenzúráz –, a rajongók közel érzik magukat kedvencükhöz. Ilyenkor hétköznapi helyzetekben láthatók, van, hogy megosztják a problémáikat, gondolataikat, megmutatva, hogy ők is emberek. Ez szimpátiát és kötődést hoz létre és akár influenszerekké is válhatnak az előadók, akikkel lehet beszélgetni, ami pedig nagyon fontos a fandom számára.

Tanulási nehézségek és ezek elfogadása

Fontos figyelembe venni, hogy nem minden siker és csillogás a Kpop világában se. A művészek a folyamatos tartalomgyártás, a fellépések, a koncertek és programok miatt, állandóan túl vannak terhelve, emellett még az érzékeny rajongói táborral is folyamatosan foglalkozniuk kell. Ezért előfordul, hogy egy-egy előadó nem folytatja a munkát és kilép, de sajnos  tragikusabb kimenetelek is történhetnek. Az őket menedzselő cég feladata biztosítani a körülményeket ahhoz, hogy az idolok egészségesek maradjanak mentálisan és fizikailag is és hogy biztonságban dolgozhassanak.

Emellett még ott van a kötelező katonai szolgálat, amit Dél-Koreában minden 18 és 28 év közötti munkaképes férfinak két évig teljesítenie kell. Az ország azonban 2020-ban felülvizsgálta a katonai szolgálatról szóló törvényt, hogy a BTS tagjai 30 éves korukig elhalaszthassák a szolgálat teljesítését.

Hasonló mégis egyedi

Sokan gondolják, hogy mennyire egyformák az idolok, és ugyanolyan a zene, a kinézet és minden más. Hasonlóságok természetesen vannak, de egy kis odafigyeléssel, nyitott hozzáállással észrevehetőek a különbségek.


Üdvözlünk a Kpop világában

A Kpop világa a rengeteg különböző tartalom miatt nem válik egysíkúvá, összetettsége ellenére könnyen és hamar átlátható, hisz az ember gyorsan megismerkedik az előadókkal, az általuk használt platformokkal, lesznek kedvenc zenéi és együttesei. Emellett kellemes szórakozás is nézni a show-kat, és hallgatni a zenéket, de természetesen ízlések és pofonok…

Mindenesetre érdemes megismernünk – ha nem is behatóan – ezt a kultúrát, mert hatalmas rajongótábora van, amelynek száma napról napra nő, elsősorban a tinik körében, de amúgy minden korosztályban, minden országban, nálunk is. Egy kis betekintés sokat segíthet nekünk is, hogy jobban megértsük és megismerjük a mai fiatalokat. Reméljük, ez a cikk ad némi eligazodást ebben a világban, még akkor is, ha a téma ennél bővebb és sokrétűbb.

Kpop heart