Page 210 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 210
208 Műveljük a médiát! vegyes módszer tanulmányozása kapcsán egyúttal két másik probléma is felvető- dik: a média oktatásának és a média által folytatott oktatásnak, valamint a média- oktatásnak és a médiaműveltségnek (media literacy) az elhatárolása, amelyet rá- adásul átsző a média-írástudás és a médiaértés fogalma is. Alexander Fedorov egyik kutatásában kikérte 26 – tíz különböző országban élő – médiaszakértő véleményét a médiaoktatási módszerről (Fedorov, 2003, idézi Micaci, 2012). A felmérés nyomán a következő eredményekre jutott: 6.2. táblázat: Médiaoktatási módszerek megoszlása Médiaoktatási módszer Szakértők száma, akik e módszer mellett szavaztak vegyes (tantárgy + átlós) 16 (61,54%) átlós 8 (30,77%) tantárgy 2 (7,69%) Mint látható, e nem reprezentatív kutatásban a médiaszakértők közül 26-ból 16-an a vegyes módszer mellett törtek lándzsát. Ez a kombinált oktatási metódus lehető- vé teszi azt is, hogy tantárgyi keretben beszéljünk a médiáról, ugyanakkor azt is, hogy a média maga oktasson különböző (magától a médiától független) tantárgyi keretben vagy ennél tágabb felfogásban: különböző műveltségi területeken. Annak dacára, hogy a vegyes módszer szemlátomást nagy szakértői népszerűségnek ör- vend, tényleges alkalmazásának aránya elmaradt a fenti felmérésben kapott ered- ménytől. Vegyük közelebbről szemügyre, hogy az alap- és középfokú oktatás mi- lyen médiaoktatási metódusok közül válogathat, s melyiknek mik a sajátosságai! A tantárgymódszer a 70-es évek Kanadájában született. Itt a tanügyekkel fog- lalkozó minisztérium gondos tervezést és pedagógus-szakmai egyeztetéseket kö- vetően külön tantárgyként integrálta az iskolarendszerbe a média oktatását. Ennek eredményeképpen heti tantervbe illesztett külön, intézményi elismeréssel bíró tan- tárgy jött létre, saját oktatóval, saját technikai infrastruktúrával és saját szak- könyvtárral. Ez a modell biztosítja az új tantárgy oktatásának folyamatosságát, el- kerülvén a kihagyásokat és megszakításokat abban az esetben, amikor bizonyos más tantárgyak tanítói, akik a médiaoktatást is vállalják, megszüntetik tevékeny- ségüket. A tantárgymódszer keretében oktatói hálózatok jönnek létre, ahol az ok- tatók megoszthatják saját tapasztalataikat. Az átlós módszer abból indul ki, hogy a médiaoktatás az oktatási rendszeren belül a tantárgyak összességét érinti Ennek a mintának az értelmében minden tantárgyat a médiaoktatás szellemében kell tanítani, miközben a kommunikációs eszközöket – mint mindig naprakész enciklopédiát – tananyagként lehet felhasz- nálni más tantárgyak oktatásában. E felfogásban az oktatás mindenekelőtt a nyel- vezet tanítását jelenti. Ebből adódóan a médiaeszközöket fel lehet használni tan-
   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215