Page 212 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 212
210 Műveljük a médiát! sának” szükségessége, az oktatók és nevelők hiánya, valamint a kritikus és mora- lista hozzáállások közötti határ megállapítása A dél-amerikai médiaoktatás felfo- gása szerint a média a szegény embert fogyasztásra biztatja és bátorítja, arra, hogy erotikus vágyait kielégítse, és nem utolsósorban arra, hogy erőszakos hajlamát ki- élje. A megoldás ezekre a problémákra az alternatív média, amely hangot ad a szegényeknek, és amely összetarthat egy csoportot vagy egy közösséget (Rivoltella, 2001: 83–85) Nemcsak a hagyományos médiát kell átértelmezni, hanem különös hangsúlyt kell fektetni arra a szerepre, amit az új technológiai médiaeszközök tölt- hetnek be (Livingstone, 2004). Ausztráliában a médiaoktatást gyakorlatilag közös szervezetben kezelik a mé- diaszabályozással Az Australian Broadcasting Authority (ABA) felel mind a ter- vezésért (amelybe beleértendő a médiaoktatás tervezése is), mind pedig a média- programok és a médiaszolgáltatók működési politikájának monitorozásáért. Az ABA tevékenységének fókuszában a kiskorúak védelme áll: elsősorban ennek ren- delik alá a félévenkénti monitoringot, valamint magát a programgyártás-szervező tevékenységet A francia modellben szintén társadalmi méretű mozgalomszerűséget találunk, amely a médiaoktatásért felel „A még logocentrikus iskolával, az ezen a téren mu- tatkozó törvényhiánnyal, az oktatók hiányával szemben a médiaoktatás pedagógiai problémából kifejezetten mozgalommá válik. Mindez Franciaországban történik, ahol a CLEMI, az Oktatásügyi Minisztérium szervezete foglalkozik a médiaokta- tással. Médiaoktatók, médiaszakemberek, kutatók, szülők és diákok vesznek részt a médiaoktatásban, oktatási és nevelési programokat dolgoznak ki együtt, amelye- ket országos szinten alkalmaznak Oktatókat képeznek ki mind elméleti, mind gyakorlati szinten, Párizsban és az ország más részein is kurzusokat szerveznek A CLEMI tanulmányokat és más oktatói eszközöket ad ki és tesz elérhetővé a tö- megtájékoztatással kapcsolatosan” (Micaci, 2012). 6.3.3.2. A médiaértés oktatásának előzményei Magyarországon Magyarországon a médiaoktatás a mozgókép- és médiaismeret oktatásával vette kezdetét. A 60-as évektől az esztétikai megközelítés volt meghatározó, emiatt a mozgóképkultúra leginkább a magyar nyelv és magyar irodalom tantárgyakba be- épített formában találta meg a helyét. Az 1960-as évek tanügyi reformjai nyomán a hagyományos értelemben vett mozgóképkultúra – flmesztétika néven – már beke- rült a magyar közoktatás rendszerébe, a következő általános indoklással: „A tanuló- kat elsősorban arra kell felkészíteni, amivel az életben találkoznak, amit az életben gyakorolnak, amire az életben szükségük lesz” (Korszerű esztétikai nevelést!, 1961). A flmesztétikát ekkor az irodalomórák keretében tanították, sőt önálló mun- káltató tankönyvsorozat jelent meg róla Bölcs István tollából, amely több mint tíz
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217