Page 214 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 214
212 Műveljük a médiát! akcionista-mozgalmár vonulata is) Ma Magyarországon nem létezik komolyan ve- hető médiakritikai társadalmi mozgalom, ezért a civil törekvések és a formális ne- velés intézményrendszerei nehezen tudnak egymásra találni.” (Szíjártó, 2009: 341) 6.3.3.3. Kereszttantervi kérdések: a médiaértés oktatása a Nemzeti alaptantervben A magyar oktatási rendszer a 2012-es Nemzeti alaptanterv értelmében a máso- dik, kereszttantervi megoldás mellett tette le a voksát, így meg kell birkóznia az univerzális pedagóguskompetenciák fejlesztése körüli problémákkal, vagyis azzal, hogy kivétel nélkül minden pedagógust fel kell készítenie a médiaoktatásra A modern iskolával és a modern tantervi szabályozással szemben egyre növek- vő elvárásként fogalmazódik meg, hogy a tanulók az iskolai tanulmányaik alatt el- sajátítsák a digitális média instrumentális, kreatív és kritikai-refexív használatát. A hazai tantervi szabályozásban az elmúlt évtizedben egyre hangsúlyosabb szere- pet kapott a médiatudatosság és a digitális műveltség kérdése. A digitális kompe­ tencia kulcskompetenciaként 2007 óta van jelen a nemzeti tantervekben, így a ma- gyar Nemzeti alaptantervben is (lásd az Európai Parlament és az Európai Tanács ajánlását az élethosszig tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról: 2006. december 18-i 2006/962/EK, illetve a 2007. évi Nat-ról szóló rendeletet). A 2012 évi Nemzeti alaptantervben a médiatudatosságra nevelés már önálló fejlesztési területként, illetve nevelési célként jelenik meg. A médiaműveltség ez- zel a nevelési-oktatási folyamat olyan közös értékeként értelmezhető, ami a peda- gógiai folyamat egészét áthatja. A médiatudatosságra nevelés más fejlesztési terü- letekhez, nevelési célokhoz és több kulcskompetenciához is szorosan kapcsolódik a pedagógiai gyakorlat során (a legjelentősebb kapcsolódási pontokat az alábbi táb- lázat tartalmazza) 6.3. táblázat: A médiatudatosság és digitális kompetencia megjelenése a Nemzeti alaptantervben Médiatudatosságra nevelés mint tantervi cél „Cél, hogy a tanulók a mediatizált, globális nyilvánosság felelős résztvevőivé váljanak: értsék az új és a hagyományos médiumok nyelvét. A médiatudatosságra nevelés az értelmező, kritikai beállítódás kialakítása és tevékenység-központúsága révén felkészít a demokrácia részvételi kultúrájára és a médiumoktól is befolyásolt mindennapi élet értelmes és értékelvű megszervezésére, tudatos alakítására.” (Nat-2012, 2012: 10644)
   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219