Page 218 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 218
216 Műveljük a médiát! 6.4. táblázat: A médiaműveltség egyes elemeinek, alkalmazási lehetőségeinek megjelenése különböző kerettantervekben és tantárgyakban Kerettanterv Tematikai egység / Fejlesztési cél Magyar nyelv és irodalom / – Elemi mozgóképi szövegalkotó kódok kreatív Kerettanterv az általános alkalmazása; médiaszöveg-írás; egyszerű cselekmény iskola 1–4. évfolyamára megjelenítése képsorozattal (pl. rajz, digitális fotó, rövid animációs flm) és hangokkal (Fogalmazási alapismeretek). – Médiaélmények felidézése, kifejezése és megjelenítése szóban, vizuálisan vagy szerepjátékkal (Olvasás, az írott szöveg megértése). – Különböző médiaszövegek (pl. animációs mesék) cselekménye kezdő- és végpontjának, a cselekményelemek sorrendjének megfgyelése közvetlen példák alapján. Saját megélt élmények és tapasztalatok összevetése a média által közvetített, megjelenített világokkal (pl. gyermekműsorok, gyermekújságok, képregények, életkornak megfelelő rajzflmek, gyermekeknek készülő internetes honlapok alapján) (Irodalmi kultúra, az irodalmi művek értelme zése). Matematika / Kerettanterv – A matematika lehetőségekhez igazodva támogatni tudja az általános iskola az elektronikus eszközök, az internet, az oktatóprogramok 1–4. évfolyamára célszerű felhasználását, ezzel hozzájárul a digitális kompetencia fejlődéséhez. – Az adatok, táblázatok, grafkonok értelmezésének megismerése nagyban segítheti a mindennapokban és különösen a média közleményeiben való reális tájékozódást. Biológia-egészségtan / – A tantárgy tanulása során alkalmazott sokszínű Kerettanterv az általános tevékenységek (kísérletek, megfgyelések, iskola 5–8. évfolyamára terepen történő vizsgálódások, a megfgyelések rajzos és digitális feldolgozása, értékelése, felmérések készítése) – A reklámok képi eszközeinek elemzése; a médiahasználattal kapcsolatos függőségek. (…) A közösségi oldalak és veszélyeik; az algoritmikus gondolkodást segítő informatikai eszközök; a robotika alapfogalmai (Az életfolyamatok szabályozása és egészségvédelme).
   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223