Page 221 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 221
Bokor tAMás: Médiaértés 219 Hazánkban pillanatnyilag a Bűvösvölgy projekt (www.buvosvolgy.hu) ad direkt iránymutatást a különböző kompetenciaterületeken tevékenykedő pedagógusoknak és diákjaiknak, hogy a médiatudatosság és médiaértés módszertani kérdéseiben eligazodjanak. „Mivel jelenleg a médiaoktatás több műveltségi területhez is kapcsolódik, és nem önálló tantárgyként szerepel, többnyire nem szakirányú végzettséggel rendel- kező tanárokra hárul a médiával kapcsolatos ismeretek átadása, hanem különféle más főszakkal rendelkezőkre (pl. magyar nyelv és irodalom szakos, rajz szakos stb. tanárokra). Az ebből fakadó esetleges nehézségek leküzdésére szolgálnak azok a felkészítő anyagok, amelyeket a bűvösvölgybeli látogatást megelőzően dolgoznak fel a diákok tanári segítséggel, és amelyek a tanulók előzetes médiaismereteinek mélysége alapján differenciáltak (kezdő/haladó)” (Bűvösvölgy, é n ) Médiaoktatás és médiaismeret tekintetében meglehetősen nagy különbségek ta- pasztalhatóak az egyes gyermekek tudása között attól függően, hogy milyenek a helyi, személyes és iskolai lehetőségeik. Éppen ezért a médiaoktatás szempontjá- ból további előnyként említhető meg, hogy Bűvösvölgyben minden gyermek ugyanazokkal a professzionális eszközökkel dolgozhat, és ugyanazokat az ismere- teket szerezheti meg függetlenül attól, honnan érkezik a központba Ez a módszer – bár intézményes formát öltött – már túlmutat a puszta tantermi gyakorlaton 6.3.4. Tantermen kívül A tantermen kívüli médiaoktatási tevékenységek sora végtelen hosszú, ahogyan azt az előző fejezetben a flmklubok és egyéb, elkülönülten működő csoportok és módszerek említésekor érzékeltettük. Mindezek közül most két alapvető irányzat- ra, a digitális történetmesélésre és a játékosításra koncentrálunk. E kettő jól pél- dázza a történet-, illetve az élményalapú médiaoktatás különbségeit. Előbbi a való életben is létező történetek mediatizálását, leképezését segíti, utóbbi pedig olyan eszközöket ad a médiaoktatás kezébe, amelyekkel a való élethez hasonló, de a valóságban sosem létezett világokat lehet felépíteni Mivel a két módszer között jelentős eltérések vannak, a köztük lévő különbségekről és összeegyeztetésük le- hetőségeiről külön értelmező fejezet szól. 6.3.4.1. Narratívák hálójában: a digitális történetmesélés A digitális történetmesélés mint médiagyakorlat: narratív műfaj. Mint minden narratíva, ez is egyfajta kommunikációs módszer, amellyel tapasztalatainkat, illet- ve magát a világot felfogjuk és értelmezzük. Narratíváink segítenek eligazodni a világban: tipizáljuk velük a jelenségeket, koordináljuk észleléseinket. A narratí- váknak ezenfelül további lényeges funkciója, hogy cselekvéseinkhez és dönté- seinkhez képesek indokot adni, képesek megalapozni azokat
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226