Page 217 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 217
Bokor tAMás: Médiaértés 215 meret, vagy az Informatika tantárgyak központi eleme, hanem a pedagógiai célok és lehetőségek olyan átfogó eleme, amely iskolatípustól függetlenül a legkülönbö- zőbb életkori szakaszokban, tantárgyakban, tematikai egységekben és alkalmazott módszertani megoldásokban jelenik meg. A 2012 évi Nemzeti alaptanterv és a hozzá tartozó kerettantervek arra mutatnak rá, hogy: 1. a médiatudatosság és a digitális műveltség kérdése az iskolában különböző for- mákban és tanulási helyzetekben jelenik meg, 2. a technológiai változás számtalan lehetőséget biztosít a tanítási-tanulási folya- mat korszerűsítéséhez, de mindez önmagában nem elegendő, szükség van a technológia alkalmazásának pedagógiai szemléletű, pedagóguscentrikus fej- lesztésére is A kerettantervek elemzése alapján hat fejlesztési terület határozható meg a peda- gógusok médiaműveltségének, illetve a tanulásszervezés professzionális megterve- zésének és megvalósításának érdekében: 1 Digitális tartalmak strukturálása: a tartalmak kiválasztását és rendszerezését, a tantárgyközi kapcsolódási pontok kialakítását, a tanulók tanulási céljaihoz és előzetes ismereteihez való kapcsolatok kialakítását foglalja magába. 2. Digitális információk gyűjtése: az információszerzés, a kritikai forrásfelhaszná- lás, az eltérő nézőpontok sajátosságaiból eredő sokszínűség kezelni tudását fog- lalja magába. 3. A digitális környezet kooperációs lehetőségei: az online csoportok sajátosságai- nak ismeretét, a virtuális térben zajló közös munka sajátosságainak alkalmazni tudását, a differenciálás korszerű módjainak ismeretét, a közös problémamegol- dás ösztönzését foglalja magába. 4. Digitális tartalmak előállítása: a tanulói motiváció, a kreativitás, az önkifejezés pedagógiai kérdéseinek újragondolása és alkalmazása digitális eszközök segít- ségével, illetve virtuális környezetben 5. Tanári előadás digitális eszközök segítségével: önálló digitális tartalmak létre- hozása, illetve digitális eszközök használata a (1) pedagógiai szemléletesség nö- velése, (2) a korszerű technikai lehetőségek kihasználása, valamint (3) az elő- adás más oktatási módszerekkel (pl. vita, tanulói refexió stb.) való integrálása érdekében 6 A médiatudatosság aktuális dilemmáinak feldolgozása mint tanári feladat: a ta- nulókat érintő kérdések tudatosítása, megvitatása, a médiaműveltség jelenségei- re való refektálás. A médiatudatosság és a digitális kompetencia e fejlesztési területei korszerűsíthe- tik a pedagógiai módszertani gyakorlatot, bővíthetik a pedagógusok tanulásszerve- zési eljárásait, és hozzájárulhatnak a digitális eszközök és lehetőségek iránti pozi- tív attitűd kialakításához.