Page 220 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 220
218 Műveljük a médiát! Kerettanterv Tematikai egység / Fejlesztési cél Erkölcstan / Kerettanterv – A tananyag tartalma inkább épül a hétköznapi életből a gimnáziumok merített és oda visszacsatolható tapasztalatokra, illetve 5–12. évfolyama számára személyes élményekre, mint elméleti jellegű ismeretekre. Ezeket természetes módon egészíthetik ki az életkornak megfelelő erkölcsi kérdéseket felvető történetek, mesék, mondák, irodalmi vagy publicisztikai szövegek, flmek vagy digitális formában elérhető egyéb tartalmak. Kémia / Kerettanterv – Az információforrások kritikus használatának a szakközépiskolák megtanulása, a digitális és nyomtatott (képi, verbális) 9–12. évfolyama számára források értelmezése, a feladatok megoldása során létrehozott információk megjelenítése és bemutatása során a források használata, az önálló tanulás eszközrendszere mellett a kommunikációs képességek és az adatok, folyamatok vizualizációját meghatározó szépérzék is hangsúlyt kap – Kapcsolódási pontok a médiatudatosságra neveléssel: digitális modellek, animációk; információk keresése, feldolgozása (A „kék bolygó”. A víz. Egy csepp vízben). Fizika / Kerettanterv – A természettudományos képzés egyik célja, hogy a szakközépiskolák a tanulókat médiatudatosságra nevelje, ösztönözze őket 9–12. évfolyama számára a világ média által való leképezésének kritikus elemzésére – A tanterv sikeres megvalósításának alapvető feltétele a tananyag feldolgozásának módszertani sokfélesége; többek között a csoportmunka, projektfeladatok végzése, a számítógépes animációk és szimulációk bemutatása, az interaktivitás, az aktív táblák és digitális táblák haszná lata – Kapcsolódási pontok: A fényelektromos hatás elve és gyakorlati alkalmazása (digitális fényképezőgép, fénymásoló, lézernyomtató működésének elve). Digitális jelek. A digitális technika elvei, a legelterjedtebb alkalmazások fzikai alapjainak megértése. A fényképezés mint művészet, digitális művészet. Pénzügyi és gazdasági – A tantárgy számtalan lehetőséget kínál a médiatudatosság- kultúra kerettanterve ra neveléshez, hiszen hosszú távon a gazdasági szereplők 7–10. évfolyam számára csak helyesen értékelt információk birtokában hozhatnak eredményes döntéseket, akár fogyasztóként, vállalkozóként, befektetőként, állami tisztviselőként stb. teszik ezeket. A változó gazdasági környezetben való eligazodáshoz nélkülözhetetlen a hagyományos és modern médiumok információforrásként való kezelése, kritikai értékelése – Gazdasági folyamatok, összefüggések megjelenítéséhez, elemzéséhez, döntések alátámasztásához alkalmazza a matematika eszköztárát (…) és a digitális technikát, az internetet Forrás: Kerettantervek, 2012