Page 69 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 69
Andok MónikA: Átható médiakommunikáció 67 3.3.1. A médiatartalom típusai: klasszikus tartalmak, felhasználók által létrehozott tartalmak „Az Űr. A Végtelen. A végtelen tér, a végtelen idő és a végtelen lehetőségek ha- zája. Itt minden megtörténhet, minden megválaszolható, minden értelmet nyerhet. A hely, ahová az emberiség ettől függetlenül, kivétel nélkül csak faji alapú önis- mereti terápiára jár. Jó, (…) beszéljünk róla. Beszéljünk a természetvédelem, a ter- mészet békén hagyása és az űrkutatás szembenállásáról. (…) Az Interstellar vagy Csillagok között: nagy flm, nagy látvány, nagy gondolatok, nagy hiányosságok” – indítja 2014 őszén ironikus hangú heti flmelemzését Szirmai Gergely, a Holly wood Hírügynökség videoblog létrehozója (Szirmai, 2014). Szirmai, a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzett hallgatója az egyik legsikeresebb magyar vlogger. 2011 májusa óta heti rendszerességgel készít flmkritikákat a legfrissebb alko- tásokról szakmailag korrekt, hozzáértő módon, ugyanakkor fatalos, közérthető stílusban. A Hollywood Hírügynökség YouTube-csatornájára 2014 őszén 212 ezren iratkoztak fel, Facebook-oldalát közel százezren kedvelik, illetve követik. A Szir- mai által készített munka jó példája annak, amit szemben a klasszikus, szakem- berek által létrehozott médiatartalommal felhasználók által létrehozott tarta- lomként (user generated content, UGC) említ a szakirodalom Ez utóbbi megkülönböztetésére használják a JGC (journalist generated content) jelzést az egyes hírtovábbító szervezetek (Wardle–Dubberley–Brown, 2014: 14). A felhasználók által létrehozott tartalom mai értelmében elképzelhetetlen a kö- zösségi média és a digitális technológiai háttér nélkül. Ezek teszik lehetővé, hogy bárki, akinek van okostelefonja, felvegyen vele egy balesetet, feltöltse a saját Facebook-oldalára, majd posztja fontossága miatt bekerüljön a fősodorbeli média- tartalmak közé Meg kell említeni, hogy a szakirodalom kettős értelemben hasz- nálja a felhasználók által létrehozott tartalom kifejezést, egy szűkebb és egy tá- gabb értelemben Tágabb értelemben beletartozik minden médiatartalom, mely a közösségi oldalakra felkerül, legyen az családi fotó, pár perces videó a kedvenc kiskutyáról Szűkebb értelemben csak azon médiatartalmakra alkalmazzák a ki- fejezést, melyeket nem szakképzett újságírók készítettek, de ennek ellenére be kerültek a klasszikus médiumok tartalmai közé. Az első ilyen eset nem túl régi, 2009-ben a US Airways 1549-es járata műszaki hiba miatt kénytelen volt New Yorkban a Hudson folyón landolni. A pilóta bravúrja mentette meg az utasokat és a gépet. Az esetet a szárazföldről végignéző Janis Krums megírta az esetet Twitter- oldalán, ahol ezt látta kb. 60 követője. Ekkoriban mindössze 10 olyan újságíró volt a világon, aki a Twitter-bejegyzés után tudta, hol kell képet keresnie az esetről a közösségi médiában, és miként igazolható a történés, hogy az anyag mihamarabb bekerüljön váratlan hírként a televíziók adásába. Bő öt év telt el az eset óta, és a szemtanúk által készített képek, videók, amelyeket feltöltenek a közösségi oldalak- ra, forradalmasították a hírszerkesztőségek munkáját. Bár a fanyalgók még mindig „véletlenszerű újságírás”-nak nevezik a folyamatot, az így készült anyagok meny-