Page 84 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 84
82 Műveljük a médiát! tett mintája lesz (Orlikowsky–Yates, 1998, idézi Breure, 2001) Az internetes műfajok tekintetében a funkcionalitás mellett a fejlődésük, átalakulásuk áll a kuta- tói érdeklődés középpontjában. Amikor Crowstone és Williams 1997-ben 1000 weblapot elemzett, azt találták, hogy 48 különböző műfaj különíthető el a felüle- ten, ezek 60 százaléka eredetileg nyomtatott műfaj volt, amelyet digitális felületre adaptáltak, a szövegek 5-6 százaléka pedig besorolhatatlan volt. Az őket követő kutatópáros, Carolyn Watters és Michael Shepherd 1998-ban a digitális műfajo- kat cybergenres-nek nevezte el, amelyeket a következők alapján tipologizált: – A nyomtatott műfajt átalakítás nélkül megjelentették digitális felületen. Ez a ko- rai webes sajtóra jellemző, a nyomtatott laphoz képest időbeli késleltetést is be- építettek – A nyomtatott műfajt adaptálták netes felületre. Ez az a digitális műfajtörténeti pillanat, amikor a hálózati lapban másképp szövegezik meg a hírt, a tudósítást (mint percről percre forma) vagy akár az interjút. – Új, csak a netre jellemző műfajok jelentek meg, amelyek aztán valamelyest for- malizálódnak, és később altípusokra bomlanak. Ilyen például a blog, mely ma már nem csupán internetes napló, hanem találunk tematikus blogokat, refexív blogokat stb is – Spontán új műfajok jönnek létre, amelyek átalakulnak, de erőteljesebb formali- zálódás nem jellemzi őket. Ezeket a szövegeket csak a funkcionalitás fűzi egy- be, például a weblapokat vagy a GYIK (gyakran ismételt kérdések) típusú szö- vegeket (Shepherd–Watters, 1998; é. n.). Blog a web 2.0-n A web 2.0 felületén, a közösségi média világában két olyan szerveződést is talá- lunk a top 10-ben, amely blogokat fog össze. A mikroblogolásra építő Twitter 2014 szeptemberében havi 310 millió látogatót regisztrált, s ezzel a második a rangsorban A Tumblr, mely 204 millió blognak ad helyet, 110 millió látogató- val a hatodik a rangsorban 3.3.2.3. Reprezentáció „Fekete Pákóról nem tudtam, hogy ott lesz, és nem is örültem neki, de sokat beszél- gettem vele, és rájöttem, hogy ő pontosan tudja, mit csinál, de azt mondja: ebből él. Én mélységes erkölcsi felháborodással elutasítom, amit művel, mert ő Magyaror- szágon a legismertebb fekete bőrű, és azt játssza, hogy egy idióta” – mondja Bárdos András, hozzátéve: mindezért nincs jogunk és módunk elítélni a médiát, mert egy kereskedelmi médiumnak bevételt kell termelnie, mint minden gyárnak Bevételt pedig akkor tud termelni, ha sokan nézik – így kezdődik a Bárdos Andrással készí-
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89