Page 88 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 88
86 Műveljük a médiát! – A fogyasztás. Venni vagy nem venni? – teszi fel a kérdést a médiakutató. Az antropológiából jól ismert tétel, hogy a fogyasztás nem csak beszerzésre irá- nyuló döntés, mindig is társadalmi tevékenység volt Fogyasztásunkkal befolyá- soljuk a tapasztalat szövetét. „Baudrillard-nak igaza van (…) Identitásunk alapja ma már inkább a magamutogatás kifnomult és olykor kevésbé kifnomult kód- rendszere” (Silverstone, 2008: 98). Bourdieu-nek is igazat ad, aki úgy véli, a fo- gyasztással nagyon fnom osztálytudatos ízlés- és státuszbeli különbségeket le- het jelezni. A médiával való kapcsolatba kerülés terei egyszerre valódiak és szimbolikusak. A mediatizált tapasztalat tér- és idődimenziói egyszerre szubjektívek és objektí- vek. Az állítás legfontosabb eleme az egyszerre, vagyis Silverstone nem azt mond- ja, hogy ilyen vagy olyan, hanem hogy egyszerre ilyen is, meg olyan is. A tettek és a tapasztalat helyszínei közül ugyancsak hármat emel ki: – A ház, az otthon. Az otthon mediatizált térré vált A médiától mint otthoni ve- szélyforrástól való félelemről Silverstone azt írja, hogy ezt a megközelítést „er- kölcsi és módszertani naivitás” jellemzi. – A közösség. Anthony Cohen közösségértelmezéséből indul ki: a közösség lé- nyege abban áll, hogy tagjai hasonló módon értelmezik vagy a dolgokat általá- ban, vagy bizonyos konkrét és jelentős dolgokat, legalábbis ezt gondolják ma- gukról. Továbbá azt is gondolják, hogy ez az értelmezés más, mint a többiek által nyújtott értelmezések. Egy közösség realitása az emberek tapasztalatában tehát egy közös szimbólumkészlethez való kötődésből, elkötelezettségből adó- dik. Silverstone szerint a média a közösségi lét állandó forrása. Háromféle módon alkot közösséget: kifejez – amikor valamit napirendre tűz, és ezáltal témát és hozzá kapcsolódó megközelítést biztosít egy közösség számára; refraktál, vagyis visszájára fordít – amikor egyes jelenségeket a karnevál visz- szás perspektívájából mutat meg; illetve kritizál – amikor kritikusan viszonyul valamihez. Silverstone-nál egyébként mindegyik közösség virtuálisan létezik. – Globális kérdések. Végül van egy globális szintje is a tapasztalásnak, mely a globalizálódó médiarendszerben gyökerezik Mi az a numinózus? Daniel Stout amerikai médiakutató azon mediatizált tapasztalatokat vizsgálta, amelyek nem racionálisak, hanem már-már vallásos, transzcendentális jellegű- ek E tapasztalatok leírására a numinózus fogalmát használja (Rudof Otto teo- lógus nyomán). Ez lehetővé teszi a számára, hogy a média és vallás kérdésköré- ben olyan jelenségekre is kiterjessze vizsgálatát, mint például az Oprah Winfrey vezette egykori talkshow elszánt követői, az Elvis-rajongók köre vagy a Trekkies- (a Star Trek sorozat elkötelezett követői) jelenség. Az ilyen és hasonló