Page 158 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 158
156 Ifjúság és média pást mért az a kapkodás, ami az online újságírás válasza volt egy olyan hírre, amely már eleve betört az online médiába. Mindez a felelősségteljes eljárás kárára ment, ugyanis egyre kevesebb idő jutott a tények ellenőrzésére: „Versenyelvű médiakörnyezetben a digitális kommunikációs technológiák új lehetőségeket kínálnak a közönség fgyelméért folytatott harcban. A hiteles vizuális anyagok – ellenállha- tatlan képek vagy »killer images« – terjesztése így a médiavállalkozások egyszerű, olcsó és hatékony stratégiájává válhat.” (Sumiala és Tikka, 2010.) Az előzőek alapján újabb példát láthattunk arra, hogy bár a dramatizált erőszak mindig is lenyűgözte a közönséget, de a médiaerőszak alapvetően a nyereségről szól. Az USA és Finnország összehasonlítása pedig megmutatta, hogy ez az alap- elv a jelentős kulturális különbségek ellenére is állandó. Konklúzió: erőszak, diverzitás és társadalmi befogadás Amikor a médiaerőszak szórakoztató jelleget ölt, az mindig a józan ész szabályai szerint történik, amely az üzletet és a politikát ha nem is szándékosan, de minden- képpen hatékonyan köti össze. Azt az elképzelést, miszerint az erőszak, a proft és a történetmesélés kéz a kézben járnak, végül megerősíti az a tény, hogy még a Columbine túlélőinek is össze kellett kapcsolniuk a megpróbáltatásaikat a média termelési folyamatainak pénzügyi realitásaival. Miután Andrew Robinson úgy döntött, hogy az élményeiből flmnek kell készülnie, azokkal a kérdésekkel kellett szembesülnie, hogy ki és hogyan fzetne a történetért. Robinsont egyértelműen za- varba ejtette az a tény, hogy a történetét csak olyan mértékben lehetett dramatizál- ni, amennyire az még éppen eladható volt. Így komoly aggodalmakkal küzdött azzal összefüggésben, hogy ez hogyan valósítható meg etikus módon úgy, hogy az eredmény az üzleti érdekeket is kielégítse. Dilemmáját az illegális letöltőknek címzett hozzászólásban fejtette ki: „Mi lehet az April Showers tisztességes ára DVD-n, iTuneson (letöltés vagy kölcsönzés esetében), Amazonon stb.? Ha ez azt jelenti, hogy valamilyen módon csökkenteni kell a flm árát, vagy például speciális promócióra van szükség, akkor abba én is bele akarok szólni, hogy biztos legyek benne, hogy a flmben látható eszközök megkérdőjelezhetetlenek lesznek. Fantasztikus érzés volt, hogy a flm a letöltési listák élén szerepelt, még akkor is, ha ez a kijelentés nyilvánvalóan sérti a befektetők és a flmesek érdekeit. A nap végén ter- mészetesen azt szeretném, hogy minél több ember lássa a flmet, és azt szűrjék le belőle, amit akarnak/tudnak, hiszen ez az alapvető célom. Persze én is vissza szeretném fzetni azoknak a férfaknak és nőknek a jóságát, akik lehetővé tették számunkra, hogy ezt a cso- dálatos flmet elkészítsük, ami mindenkinek nagyon tetszik. Én hiszek a „jó tett helyébe jót várj” elvében, de azt is megértem, hogy ilyen nehéz gazdasági viszonyok között az ember- nek rugalmasnak kell lennie.” (April Showers, 2011.)