Page 50 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 50
48 Ifjúság és média 2.3. ábra: A minta kor szerinti megoszlása Kor 11% 13% 19% 12 év vagy az alatt 58% 13–17 18–25 Átlagos felnőtt Ez a kísérleti „metaanalízis” azt mutatja, hogy miközben a nyilvánosság médiaha- tásokkal kapcsolatos aggodalmai főleg a gyermekekre és a tizenévesekre irányul- nak, addig a kutatások jellemzően fatal felnőtteken tesztelik az elképzeléseket. Tehát bárki, aki többet akart tudni a médiahatással kapcsolatos vizsgálatokról 2010 végén, az nagy valószínűséggel, észak-amerikai egyetemistákkal végzett, inger-vá- lasz típusú kísérletekről olvashatott, amelyek az erőszak, a pornográfa és a való életben felbukkanó agresszió viszonyát akarták feltérképezni. Mindezek alapján a médiahatások kérdése alapvetően az ifjúságot érintő kér- dés. Ráadásul gyakran nyomós oka is van annak, hogy éppen a fatalokat kutat- ják. Bár az egyetemi hallgatók nem feltétlenül fatalok, ha a kutatások mégis jelez- ték a résztvevők életkorát, akkor annak középértéke mindig 19 és 21 év közé esett. Egyes esetekben tudatos volt, hogy a mintába fatalokat válogattak be. Eyal és szerzőtársai egy tanulmányukban a médiaerőszak és az agresszív politikai véle- mények kapcsolatát kutatták. A tanulmányban a szerzők meg is indokolják, hogy miért fatalokat választottak a vizsgálathoz: „a korai felnőttkor különösen fontos időszak a politikai attitűdök kialakulásában” és „a fatal felnőttek különösen gyak- ran fogyasztanak erőszakos médiatartalmakat” (2006, 404–405.). Még egyszer hangsúlyozom: az ifjúság központi szerepet játszik a kutatási gya- korlatban. A mintán belül a vizsgálatok 75 százaléka különböző egyetemeken és iskolákban történt. Feltételezve, hogy az egyetemi kutatásokban főleg fatal felnőt- tek vettek részt (ez ugyanis minden esetben igaz, ahol információnk van a részt- vevők életkoráról), akkor a 18–25 éves korosztály (és főleg a 18–21 évesek) az, amiről szó van. A fatalok központi szerepet játszanak a hatáskutatásokban, mivel a tudósok ebből a korcsoportból szerzik a média működésével kapcsolatos ismere- teiket.
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55