Page 74 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 74
72 Ifjúság és média A médiatechnológiák történeti megközelítése, amit a fatalság, a média és az ellenállás témáin keresztül fejtünk ki, az alábbi lépéseket foglalja magában. A feje- zet: – foglalkozik azzal, hogy a médiahatások társadalmi megközelítése egy sor kér- dést vet fel a kultúráról mint politikai erőről; – megmagyarázza Thompson elképzeléseit a kultúra és az elégedetlenség össze- függéseit illetően, és azt, hogy miért gondolta, hogy a médiakutatásban a törté- nelmi megközelítésnek hangsúlyosabb szerepet kell kapnia; – megmutatja, hogy a közösségi médiát és a politikai felkeléseket elemző média- tudomány hogyan válaszol Thompson kritikáira – tudatosan, vagy nem tudato- san; – a Hoffman-esettanulmány segítségével megmagyarázza, hogy a közösségi mé- dia hogyan vesz részt a kizsákmányolásban és a változásban; – a társadalomtörténet és a médiatudomány helyzetére mint társterületekre refektál. Médiahatás: a társadalmitól a történelmiig A technológiák történeti megközelítése arra összpontosít, hogy a médiaeszközök miképpen hoznak létre „politikai akciótereket, amelyekben a fataloknak lehetősé- gük van arra, hogy a társadalmi helyzetük jelentésére refektáljanak, és amennyi- ben a körülmények megfelelőek, változtassanak is ezeken. Pieslak háborúról és zenéről szóló munkája azt illusztrálja, hogy a médiatartalom, a médiatechnológia és a történelem közösen teszik ezeket a helyeket valóságossá. Például nem sok ér- telme van azzal foglalkozni, hogy a katonák miért hallgatnak rapzenét Irakban, ha előbb nem tesszük fel a kérdést, hogy egyáltalán miért vannak ott. Így mielőtt az- zal foglalkoznánk, hogy a technológia hogyan teszi lehetővé azt, hogy a katonák számukra bármikor hozzáférhető, hatalmas zenei könyvtárakat vigyenek maguk- kal a háborúba, meg kell tudnunk, hogy miért kerültek olyan helyzetbe, amelyben kötelességüknek érezték így tenni. Ezzel együtt azt is megállapíthatjuk, hogy a zene fontos szerepet játszott a háborús élmények alakításában, mivel Pieslak kato- náinak önmagukról alkotott képét meghatározta, hogy egyben a rap közönsége is voltak. A rap úgy segítette a katonákat a különböző helyzetekben, hogy egy sajá- tos nyelvezetet biztosított, amelyen keresztül kifejezhették az érzéseiket. Egy jól átgondolt lejátszási lista összeállítása, majd annak elvitele a harctérre komoly tech- nikai eredmény, de egyben jelentésekkel teli cselekvés is – olyasmi, ami képes ki- fejezni egy világképet. Így a médiatechnológiák nem attól fontosak, amire képe- sek, hanem azért, mert ezek a lehetőségek olyan tereket hoznak létre, ahol az emberek a saját helyzetükre refektálhatnak. A médiára mint történelmi képződ- ményre kell tekintenünk, de azt is meg kell vizsgálni, hogy ezek a képződmények hogyan működnek anyagi tényezőkként – olyan eszközökként, amelyek nemcsak létrehozzák azt a teret, ahol a változásokat meg lehet vitatni, hanem amelyek elő is