Page 79 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 79
3. fejezet: A médiatechnológia hatásai 77 azokat a fogalmakat, melyeken keresztül a valóság kifejezhetővé válik. Kritikai észrevételeit elsősorban az ifjúsági közönség kapcsán fogalmazta meg. Míg a metodizmus a metodisták számára lehetővé tette, hogy egy gyökeresen más vilá- got képzeljenek el maguknak, addig az ifjúság reakciói a tömegmédiával kapcso- latban sokkal konzervatívabbnak tűnnek: „a kritikus fatalabb generáció egyik paradoxona az, hogy az ember minden oldalról a reklámokat és a központosított médiát elítélő hangokat hallhat, de olyat nem, amely hozzátenné: egyesülnünk kell ahhoz, hogy termelhessünk, fnanszírozhassunk és eladhassunk egy független la- pot” (1961, 28.). Ami ennél is rosszabb, Thompson úgy hitte, hogy kortárs média- elemzésekben a történelmi részletek fgyelmen kívül hagyása azt a látszatot keltet- te, hogy a „központosító erők” bizonyos „személytelen erők” elkerülhetetlen következményei, nem pedig az ellentétes érdekcsoportok egymás elleni küzdelmé- nek eredményei. Ez azt jelenti, hogy Thompson úgy gondolta, a média hatalmát nem lehet úgy kutatni, hogy fgyelmen kívül hagyunk bizonyos embereket és fel- tételeket, amelyek bizonyos médiahasználati módok bizonyos eredményeit létre- hozták. Hallgatói mozgalmak és „Twitter-forradalmak” Thompson úgy gondolta, hogy munkássága a médiakutatás szempontjából is rele- váns, akkor is, ha alapvetően nem a médiával foglalkozik. Érvelése szerint a törté- nelemtudomány és a médiatudomány is alapvetően arról szól, hogy a kultúra ho- gyan segíti vagy gátolja a hétköznapi embereket abban az igyekezetükben, hogy a saját életüket uralhassák. Ha például a fatalságról, a közösségi médiáról és az el- lenállásról szóló kortárs viták tétjét tekintjük, könnyű felfedezni azokat az esete- ket, amikor Thompson kultúrával kapcsolatos elképzelései segíthetnek a média és a politika körüli ellentmondások megértésében. Az Egyesült Királyságban 2011- ben kitört ifjúsági zavargásokat nyilvánvalóan a Twitteren és a Blackberry Messengeren szervezték. Óriási nyilvános vita volt arról, hogy ami eszeveszett fosztogatásnak tűnt, a mögött volt-e bármilyen politikai motiváció, és hogy az azonnali üzenetküldő rendszerek anarchikus gyülekezéseket segítő potenciálja meddig fokozhatta az eseményeket. A miniszterelnök, David Cameron azzal kom- mentálta a mobil médiának a zavargásokban betöltött állítólagos szerepét, hogy nyilvános vitát kezdeményezett egy jogszabályról, amely a hatóságok számára le- hetővé tette volna, hogy tömeges zavargások esetén leállítsák az olyan oldalakat, mint a Facebook és a Twitter (Halliday és Garside, 2011). Cameron ugyanakkor egy olyan Facebook-oldalt is dicsőített, amelyet a zavargókkal szembeszálló rend- őrök támogatására szerveztek (David Cameron: The fghtback is underway, 2011). Bárki, aki olvasta Az angol munkásosztály születését, tudta, hogy Thompson már felajánlott egy hasznos perspektívát „értelmetlen” zavargások megértéséhez.
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84