Page 208 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 208
206 Határtalan médiakultúra Úgy tűnik, hogy az agy-test valóban maga hozza létre, azaz hallucinálja a kör nyezetét, ahol mozog. Szintén a test „értelmezi” [frames] az információt, vagyis kontextualizálja az egyébként neutrális érzetadatokat. Számos kísérletet végeztek a virtuális valóság adathalmazaival kapcsolatban, amelyek azt mutatták, hogy az ember mint megtestesültség rendkívül kreatívan értelmezi az információt. A test csere kísérlete, valamint ennek módosított változatai, mint az önlokáció (önma 66 gam helyzetmeghatározása), önfelismerés (saját arcom felismerése) igazolták, hogy a test-agy valóban az affekció mentális forrása lehet. A kísérletben különböző alanyok arcát simogatták meg, miközben egy képernyőn azt látták, hogy egy szá mítógép által alkotott arcot is simogatnak. Ezt követően az alanyoknak egy önfel ismerő feladatot kellett végrehajtani. Kiderült, hogy egyidejű taktilis ingerlés ese tében a saját arc felismerése eltorzul az idegen arc irányában: a másik ember arca beépül a saját arc felismerésébe. „A kísérlet közvetlen bizonyítékot szolgáltat arra, hogy saját énünk mentális reprezentációja nemcsak rögzült reprezentációkból szár mazik, hanem ezen reprezentációk érzékenyek az aktuális multiszenzoriális be nyomásokra.” Ha a megtestesült percepció, mint az érintés befolyásolhatja a saját 67 testrészek vagy a testi megjelenés tudatát, akkor talán az a gondolat sem teljesen légből kapott, hogy a test létrehozza saját terét és percepcióit. Eszerint az önfel- ismerés, miképpen a térérzet, a test-agy önaffekciója révén történik. E kísérletek azt jelezik, hogy az agy a beérkező információt valóban képes átértelmezni, kontextualizálni, s egy – a megszokott kerethez képest – más keretbe [frame] fog lalni Következtetések: a virtuális esztétika alkalmazása A test-agy vagy a test-protézis tehát a test mediális és a valós világban történő prosztetikus alkalmazása mellett, illetve ezeken túlmenően olyan virtuális megtes tesültséget vezet be, melynek fennállása során a prosztézis nem választható le a használó alanyról, másrészt a cselekvési és perceptuális lehetőségeinek körét egy virtuális világra terjeszti ki. A test-protézis vagy a test mint prosztézis jelentősen átalakítja a test/korpusz waldenfelsi és a sobchacki egzisztenciális/optikai test fo 66 A következő alapkísérletről van szó. Egy bábu fejére két kamerát szereltek, s összekötötték az alany fejére szerelt kivetítő eszközzel. Így azokat a képeket látta, amelyeket a kamerák közvetítettek. Ha például lefele nézett, saját lába helyén a modell lábát látta. Ha az alanyt és a bábut testüknek azonos pontján egyidejűleg ingerelték – például enyhén megszúrták egy tűvel –, a páciens testi érzetét a modell testébe „vetítette”, annak testét gondolta saját testének. Lásd Valeria I. PetkoVA – H. Henrik ehrsson: If I Were You: Perceptual Illusion of Body Swapping. PLOS One, December 3, 2008. http:// journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0003832 67 Manos tsAkiris: My body in the brain: a neurocognitive model of body-ownership. Neuropsychologia (48) 3, 2010. 703–712.