Page 206 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 206
204 Határtalan médiakultúra tográfa, flm) újabb és újabb cselekvési lehetőségeket kínálnak az új digitális kör­ nyezetben. Mivel az érzékszerveinket kommunikációra is használjuk, nem vélet­ 62 len, hogy a prosztézist, mint például a telefont, erre használjuk. A médium nem csupán leválasztható a testről, hanem maga is testté válhat, ahogy a test médium­ má. A képalkotó eszközök a kezdetektől fogva az emlékezet prosztézisei voltak, a számítógép adatbankja pedig már magát az emlékezetet helyettesíti. Ha a teste­ ket mediális célra használjuk, érdemes különbséget tenni az élő test és a médium- test között. Az élő arc a plasztikai sebészettel maszkká válhat, akkor, ha a műtét célja a kommunikáció, s nem valamilyen gyógymód. De minek tekintsük a kiber­ teret? Többféle lehetőség is adódik. Elsődlegesen felmerül a kérdés: Lehet-e a kibertér médium? Úgy vélem, két esetben. Először akkor, ha egy másik médium részeként használják, mint ahogyan Ben X: a flm használja a játékot, vagy hirdetési célra használnak egy játékot. Má­ sodszor akkor, ha kommunikációra használják, mint a chatszobák, a közvetítések és az online fórumok terei. Sokak szerint a játékokat az ember kapcsolatteremtésre használja olyan partnerekkel, akikkel a „játékon kívül” akar beszélgetni Skype-on vagy MSN-en. Ezt a valós igényt ágyazza be egy szélesebb játékszituációba a Second Life, ahol játékon belül lehet úgy viselkedni, ahogy a mindennapi életben viselkedünk: kávézni, csevegni, semmittevésben elmerülni stb. De itt már nem egyszerűen egy médium használatáról van szó, hanem a virtuális tér prosztetikus alkalmazásáról. A virtuális tér prosztetikus akkor, ha a szubjektum és az avatar egy közös per­ ceptuális térben egyesül. Az alany különféle eszközökkel (például kiberkesz tyű, eyeborg, iPhone, tablet stb.) lép be a virtuális térbe, élő testét hátrahagyva: „a kép és a szemlélője közti távolság megszűnik, a szemlélő belép a képbe, és eyephone- ok és dataglove segítségével mozoghat a kép virtuális világában, mint a valóság­ ban. A kép-előtt-lét […] képben-létté változik.”  Szokás e prosztetikus használatot 63 a reneszánsz ablak-metaforájából eredeztetni. Amíg a korabeli néző csak átlátha­ tott, de nem léphetett át az ablakon, s a flmnézőt már mozgékonnyá, a fktív ese­ mények szemtanújává tette a kamera szubjektív használata, az újmédia a felhasz­ nálót a virtuális térbe „repíti”. A kapcsolat a szubjektumélő teste és a virtuális teste között egyszerre szó szerinti és képzetes, ahogy ezt például David Cronenberg eXistenZ – Az élet játék (1999) című flmje ábrázolja. De végső soron mi az, amit az ember ilyenkor maga mögött hagy? Azt gondolom, a korábbiakból egyértel műen következik, hogy ez a valóságban-való-megtestesültség Ugyanakkor, Merleau­ 62 „A mediális formák nem csupán reprezentációk [...], hanem új cselekvési módozatokat kínáló alakzatok belső memóriakorlátok kijátszásától egészen a fantázia látens formában alapvetően létező, virtuális cselekvések és forgatókönyvek megvalósítását célzó lehetőségek erősítéséig.” grodAl i m (51. lj.) 255. 63 Wolfgang Welsch: Mesterséges mennyországok – Gondolatok az elektronikus médiumok vilá­ gáról és más világokról. Ford. nádori Lídia. Enigma (6) 22, 1999 66
   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211