Page 201 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 201
tArnAy lászló: Az új médiumok és a test prosztetikus dimenziói 199 sítani. Az azonosítás mélyebbre ás, mint a felismerés, a „ki kicsoda?” kérdésre felel. Egy halott embert az arca alapján tudok azonosítani azért, mert ismertem korábban. Érdekes módon Kim Ki-duk flmjében nincs helye az azonosításnak. Vajon miért? Azért, mert minden testkép mediatizálódott, és olyan „álarccá” vált, mely csak ilyenként vagy olyanként, s nem ekként vagy akként azonosít Amikor a bekötözött arcú lány a szoborparkban sétál, a szobrokat kép-testeknek tekinti. Vagy saját magát tekinti testképnek, miközben az egyik elnyúló szobor mellé fek szik, végigsimítja kezével a „meztelen” testet, mintha saját maga is szoborrá vál na ezáltal Amikor megváltoztatja az arcát, vállalja annak kockázatát, hogy a sze relmese nem ismeri fel. Amikor a fú is átoperáltatja magát, minden út bezárul a lány előtt, hogy felismerhesse őt, a tenyér érintése és a test simogatása is, mivel Kim Ki-Duk flmjében ez utóbbi aspektusok nem rendelkeznek azonosító erővel. A flm utolsó előtti beállítása nyilvánvalóvá teszi, hogy az arc megváltoztatása kiiktatja a kölcsönös felismerés lehetőségét. (Az utolsó beállítás az „arctalan” tö meg lassított képsora.) A lányt látjuk kilépni a kórház épületéből a fényképpel a kezében, amely az operáció előtt készült. Ugyanis minden plasztikai műtét azzal kezdődik, hogy a „régi” arcról készítenek egy fotót. A flm nem hagy kétséget azt illetően, hogy a lány az első és az utolsó előtti beállításban a második operáció előtti fényképet tartja a kezében. Mivel az első operáció után, de a második előtt készült fényképpel a kezében érkezik a lány a kávézóba a flm elején, a fénykép nyilvánvaló paradoxont sejtet. Két értelmezési lehetőség kínálkozik. Vagy már azelőtt átesett egy műtéten a lány, hogy a fúval találkozni látnánk, vagy egyálta lában nem találkoztak. Avagy a keretező jelenetben nem azt a lányt látjuk, akivé a Egy kis párizsi dráma című karcolatában, melyben egy házaspár, Raoul és Marguerite állandóan vesze kednek. Egyszer aztán mindketten kapnak egy névtelen levelet, mely felszólítja őket, hogy vegyenek részt az Inkoherensek álarcosbálján templomos lovagnak, illetve kongói pirognak öltözve. A levél azt sejteti, hogy a bálon leleplezhetik a párjukat, amint egy kongói piroggal, illetve egy templomos lovag gal flörtöl. Úgy tesznek, ahogy a levél írja, ám a végső pillanatban, amikor lerántják a másikról a leplet, „egyik nem Raoul volt, a másik nem Marguerite”. Egyik sem ismerhetett a másikra. A történet logikája az, hogy ahhoz, hogy a férfi a feleségére ismerhessen, a nőnek előzetesen fel kellene őt ismer ni mint a férjét, és fordítva. A „férfi” és a „feleség” ugyanis két egymástól független aspektus, melyek a bálon mégis egymásra vonatkoznak. Ha viszont egyikőjük sem ismert a másikra, a történet értelmét veszti. Viszont a történet azzal végződik, hogy a házaspár többé nem veszekedett. Egy másik, jóindu latú értelmezés szerint egyikük sem az a lovag volt és az a pirog, akik a levelet kapták. Ahogyan Kim Ki-duk filmjében is megszaporodnak a bekötött arcú fiúk a film végére, a bálon lehetett volna akár több hasonlóan maszkírozott figura. Ha így lenne, kizárólag a rosszindulatú névtelen levélíró volna vádol ható a történet „értelmetlenségéért”, aki a leleplezés lehetőségét felvetette és valószerűnek érezte. A történetnek így is értelmet adhat az, hogy a házaspár kapcsolatába – logikailag – semmilyen harma dik nem szólhat bele. Allais novellája megjelent a Jelenkor folyóiratban (1996/7–8. 649–653), saját fordításomban.