Page 199 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 199
tArnAy lászló: Az új médiumok és a test prosztetikus dimenziói 197 Prosztézis vagy médium? Ha megnézzük a prosztetikus eszközök történetét, rögtön látjuk, hogy a legelső ilyen eszköz vélhetően a bot volt, amellyel az őseink a kezüket meghosszabbí- tották egy banánért. Az út innen a távcsőhöz és a szemüveghez, majd a digitális médiához nem volt sima, de határozott. Amellett, hogy az érzékeket feljavítja, a prosztézis a cselekvés hatókörét tágítja. A telejelenlét a legjobb példa erre. De önmagukban ezek az eszközök nem teszik láthatóvá azt, amit mások látnak. Leg­ alábbis addig nem, ameddig az agyat nem tudják működőképesen összekapcsolni egy félvezetőkből (vagy legújabban antianyagból) álló hálózattal, ami nem biztos, hogy a távoli jövő kérdése. A képeket tekinthetjük az agyleolvasás jövőbeli techni­ kájának „durva közelítéseként”. Úgy tűnik, maga Belting is úgy gondolja, hogy a képeknek testre van szükségük ahhoz, hogy elsajátíthatók legyenek: a belső képek megelőzik a nyilvános reprezentációkat, mint amilyenek a festmények vagy a szobrok. Miként vagyunk képesek képekkel interakcióba lépni? A válasz, azt hi­ szem, egyszerű. Vagy „valódi” (ontológiai) tárgyként kezeljük, a többi tárgy kö­ zött, vagy fgyelmen kívül hagyjuk tárgyszerűségét, s egy virtuális világba nyíló kapuként tekintünk rá. Az első esetben a prosztézisre azért lehet szükség, mert a testi képességeink behatároltak (nem láthatunk millió és millió fényévekre a világ­ egyetemben). A második esetben a prosztetikus eszközök (például egy joystick vagy kéz-szimuláció) célja a virtuális világba való behatolás. Az első esetben meg­ testesült tárgyiasságként cselekszünk, a második esetben testetlenített szubjektu­ mokként (a testünket nem vihetjük a virtuális világba). De újra fel kell tennünk a kérdést: biztos, hogy meg kell szabadulnunk a testünktől, ha a virtuális világba lépünk? Mindjárt látni fogjuk, hogy nem mindenki mond igent e kérdésre, s úgy véli, hogy a virtuális világban is van megtestesültség. Láttuk, hogy a játék élményét számos eszköz teheti szubjektívvé testi értelem­ ben. Sőt a legújabb kutatások olyan élményekről számolnak be, mint a testcsere, a saját pozíció meghatározása és az önfelismerés manipulációi. Ennek ellenére igen valószínűtlen, hogy virtuális érzésekre is képesek lennénk, kivéve, ha a vir­ tuális térben megtestesülünk. Segíthet-e ebben a prosztézis? Elképzelhető, hogy a közeljövőben kitalálnak olyan eszközt, mely belenyúl az agyunkba minden alka­ lommal, amikor a virtuális világban szimulált érzéki esemény történik. Ha így lesz, semmiképpen sem beszélhetünk fenomenológiai értelemben vett megteste­ sültségről, sokkal inkább az agy szimulációjáról. Bár meglehet, nem minden re­ mény veszett el. Talán a test, ahelyett, hogy a környezet hatásait elszenvedné, maga válik affekcióforrássá, s teremti meg a saját teret. Hansen legalábbis ebben reménykedik. Az alábbiakban ökológiai szempontból közelítem meg az elképze- lését Nézzük először Belting nézeteink kritikai lehetőségét. Véleményem szerint a mediatizált test fogalma alapvetően kétféleképpen értelmezhető. A mediatizáló eszköz lehet egyfelől a test része mint annak prosztetikus meghosszabbítása, vagy
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204