Page 203 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 203
tArnAy lászló: Az új médiumok és a test prosztetikus dimenziói 201 gyan egy lehetséges világban viselkednénk. E cselekvés elsődleges mintája a való- di világunk interakciós tapasztalata.” A telejelenlét pontosan éppen ennek a min 58 tának a szimulációján alapszik. Habár Belting az érvelése során hangsúlyozza a képek animálását és a médium fokozatos önállósodását, megengedi azt, hogy a digitálisan létrehozott „élő” képek nem mások, mint az érzékelő szubjektum képzeletének kivetülései, aki egyben a képek fogyasztója is. Innen csak egy lépés azt állítani, hogy az avatar nem konstituálja a Másikat, hanem kiterjeszti a szubjektum cselekvési lehetőségeit egy virtuális világban. Más szóval, az avatar a „képes vagyok”-hoz tartozik: a szubjek tum affordanciáit példázza abban a világban. Ebben rejlik az újmédia különbsége a klasszikus képekkel szemben. A fenti értelmezés összhangban van Belting logikájával, mely az „ikonikus je lenlét” fogalmára épít. Eszerint a képek egy képviseleti [vicarious] láthatóságot vezetnek be azáltal, hogy a testeket, melyek távol vannak, önmagukban láthatóvá teszik. A képek a jelenlét távollétét ábrázolják, mely ugyanígy igaz a telejelenlétre. Belting mégis elkülönítené a percepciók közvetlenségét, melyet a testet újra- megjelenítő képek példáznak, az olyan prosztetikus eszközöktől, mint a távcső vagy röntgengép. Miért gondolja azt, hogy a telejelenlét perceptuálisan közvetle nebb, mint a távcsővel látott képek? Úgy vélem, azért, mert Belting különbséget tesz az eszköz által készített kép és az általa lehetővé tett cselekvések között. Ne héz lenne tagadni, hogy az űrkutatás számos területén (például a bolygók felszínén távvezérelt robotok esetében) a prosztetikus percepció hatékony lehet. A kulcs mozzanat az, hogy a képeket arra a testre projektáljuk, amelyet újra megjeleníte nek, vagy amely azokat felfogja. Bármennyire is függetlennek tekinti a médiumot, amelyben a képek megjelenítődnek, a médium sohasem emelkedhet fel arra a szintre, mint a flmkép, amely a Másikat konstituálja. Beltinget kevéssé érdekli az etika, így az „élő” képek által kiváltott autoerotizmus sem izgatja. Amíg Sobchack a flmképekre, s nem például a játékra alkalmazza etikai modelljét, addig Belting egyenes vonalú kapcsolatot tételez flm és újmédia között. Mindkét felfogásban van igazság. A prosztetikus eszközök fejődése töretlen azóta, hogy megjelentek az első bábok, melyek a gyerekeknek a világ manipulálhatóságát, a világ fölötti „ural mat” kínálták. A bábok voltak az első prosztetikus eszközök egy „virtuális” világ felépítéséhez, anélkül, hogy azt szimulálták volna. Azonban e dolgozatban amel lett érveltem, hogy a szimulációt már nem lehet egyszerűen prosztetikusnak tekin teni. Két okból sem. Egyrészt azért, mert az eszköz egy „másik” világba visz át, és ezért nem levá lasztható. Napjainkban elveszik a közvetlen kapcsolatot testünk és világ között. 58 grodAl i. m. (51. lj.) 243. Kiemelés tőlem – T. L.