Page 228 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 228
226 Határtalan médiakultúra Önti azt, ami olcsó, ami szórakoztató, ami adott esetben félrevisz. Ez a természete. Ha megnézzük a magyar társadalmat, akár csak a médiumainkat, ezek egy bizo nyos százaléka – nem tudnám felmérni, hogy mennyi – biztos, hogy hasznos, érté kes, szép. De hányan nézik ezt? Az olcsóbb, a bóvli, a közérthetőbb és néha a kö zönséges az, ami érdekes. Tehát megint ott vagyok, hogy a család, az intelligencia, a fnomság, a belső késztetésnek a kérdése az, hogy mire vagyok érzékeny. Csak könnyebb műfajra, vagy fogékony vagyok másra is, és jobban odafgyelek. Ez na gyon bonyolult dolog. Az egyház pechjére vagy szerencséjére 2000 év távlatából indul. Ha az evangéliumokat, a kommunikációnak a tárgyát, anyagát nézzük, vala hol roppant egyszerűek, és ezért terjedtek el gyorsan kezdetben. Igen ám, de ezt a tartalmat az évszázadok során egy szellemi, spirituális és kulturális, nyelvi hagyo mány megterhelte Mert ennek segítségével közvetítjük Most ott tartunk, hogy a szavaink érthetetlenek az emberek számára. Néha a legjobb szándékkal is, de egy szerűsíteni akarok, közérthető szavakat akarok használni. Mondok néhány példát. Mi lelkesen beszélünk arról, hogy az Isten Atya, de most mit csináljon az a drága kisgyerek, aki nem ismerte az apukáját. Tehát alapélménye nincs arról, hogy milyen az, amikor az apukám megölel. Papolhatok én, neki valami mást kell ki- találni. Ez egy alapkérdés. Testvéri szeretet. Világéletében elkülönült egyke volt. Elfuserálták, úgy szokták mondani, mert elkényeztették. Nincsenek meg az alap érzékenységei, a szenzoriuma. Akkor jön az anyaszentegyház, és azt mondja, ke gyelem. Hát azt eszik vagy isszák? A. T.: Tehát nehéz alapélményekhez kötni, mert nincsenek alapélmények. V. A.: Hihetetlen nehéz helyzetben vagyunk, és gondban vagyunk magával az evangéliummal, amit nekünk hirdetni kell, mert például azt mondja Jézus, nézzé tek a mezők liliomait, az ég madarait. Amikor Jézus ott, abban az izraeli, szentföl di környezetben vagy kint a szabadban ezt mondta, az emberek tudták, miről be szél. Vagy például az nagyon fontos volt, hogy vezet-e a sivatagba út, kitaposott út. Ez egy kulcsfogalom, a kereszténység is tulajdonképpen egy új út az emberek szá mára. Akkor az „elveszett drachmát”, most azt mondanám, hogy az elveszett tíz- ezrest keressük, tehát mindezt aktualizálni kell, mert föl se fogjuk. Mindig ma gyarázni, interpretálni kell. Vagy nézzük például azt az allegóriát, hogy a pap vagy az Isten jó pásztor. Hát birkát se látott az a szegény gyerek, talán csak a tele vízióban! Harminc vagy negyven évvel ezelőtti élményem, hogy egy pannonhalmi diák Ravazdon látott először élő disznót. Pesti gyerek volt. Hát Pesten, a Körúton nem láthatott ilyent. Ő addig csak tányéron látta a disznót, és az teljesen más. A mi családunk több részből állt. Több helyen laktak a családtagok, és az unokaöcséim Balatonfűzfő gyártelepén éltek, ahol a lakásuk születésüktől fogva központi fűtéses volt. Amikor a gyerekek nődögéltek és eljöttek hozzánk, nálunk láttak először élő tüzet a kályhában. Ezek csak a sántító hasonlatok. Nekünk azt kellene elmondanunk az embereknek, hogy az Isten szeretet. Tisztáznunk kell, mi