Page 248 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 248
246 Határtalan médiakultúra ami érdekes egy kereszténydemokrata kormánynál, amely a családot teszi a műkö dés középpontjába, közben elveszi a gyerekeket a szülőktől, a családoktól.) Fontos azonban, hogy itt van egy új felület, s nem tudjuk, mi lesz belőle. Még csak azt sem mondhatom az internetre, hogy média, mert egyszerűen itt van a levegőben, és kész. Van. Olyan, mint a levegő, a napsütés és az eső. Bármi. Legalábbis így éljük meg. Az, hogy ezt ember gyártotta, nincs is a tudatunkban. Elgondolkoztam azon, hogy milyen messze van az az állapota a technikának, ami kor az összes információból az asztalon vagy a zsebemben lévő technika már ki tudja válogatni a nekem szükségeset. És hogy mikor kerül ez a technika egyene sen a fejünkbe? Mikor jön el az a pont, amikor csak ülünk itt, és minden informá ció a világról itt van a szobában és egyben a fejünkben? Már nagyon kicsi választ el attól, hogy a zsebünkből a fejünkbe kerüljön ez a kütyü, amikor már nem is szükséges más ahhoz, hogy bármiről tudhassunk, ami a világban történik. Hogy bármit használhassunk, ami a világban megvan. Mindent. Azt is tudjuk, hogy a világ legtitkosabb dolgait is meg lehet hekkelni. Nos, itt jön a kérdés, hogy vajon mi, felnőttek, akik netbevándorlók vagyunk, hogyan tud juk elérni, hogy mindenki megértse a kockázatot. Rólatok, fatalokról van szó meg a ti gyerekeitekről, arról, hogy a netbennszülötteket megóvhassuk ettől. Hogyan tudjuk azt elérni, hogy megóvjuk őket attól, hogy „szétrobbanjon az agyuk”, hogy elveszítsék az erkölcsüket, hogy megszűnjenek az értékek, hogy minden relatív le gyen? Hogyan tudunk az emberi értékeknek, az örök értékeknek, az általános kul túrának és még sorolhatnám tovább, helyet adni ebben a világban? Amit eddig a felnőtt generációk vittek tovább. A fnneknél van egy mondás, hogy nem enged hetjük meg magunknak, hogy olyan iskolát csináljunk, ahol a nagyszüleink tudá sát nem tudjuk továbbadni az unokáinknak. Ez fontos üzenet. Hogy ezt a felelős séget, ezt a módszert kell továbbvinni. Az iskola itt is ugyanazt csinálja, amiről már beszéltem. A tanulási képessége ket fejleszti. Csak itt a tanulási képesség nem az írás, az olvasás, a számolás. Te azt sem tudod, mi a logarléc, én még tanultam logarléccel. Ez egy számolási esz köz, amit lehetett tologatni és lehetett vele szorozni, osztani, hatványozni, gyököt vonni stb. A zsebszámoló mechanikus elődje volt. Fantasztikus elmék találták ki, hogy hogyan működjön. Ezeknek a helyére most másfajta tudások kerülnek. Az információ szelektálása, a prioritási rend kialakítása, az ezzel kapcsolatos tudá soknak az összegyűjtése, ami nincs meg természettől adottan. Amit valahogyan be kell építeni ebbe az internetes világba. Az iskola erre egyelőre tökéletesen alkal matlan. Ezt most még nem tudja az iskola. Az iskolák most annyit tudnak, hogy az általuk fontosnak vélt információkhoz, képességekhez, szociális elemekhez már használják a közösségi hálót – egyes iskolák legalábbis. Tegnap fejeztem be Barabási Albert-László erdélyi származású, Amerikában élő, világszerte ismert hálózatkutató könyvét, amely arról szól, hogyan lehet megjósolni a jövőt. [Barabási Albert-László: Villanások – a jövő kiszámítható. Budapest, Libri Könyvkiadó, 2010. – A szerk.] Nagyon izgalmas. Hogy tulajdonképpen a cselekedetek sorából