Page 250 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 250
248 Határtalan médiakultúra okozott károk helyreállítására született intézmény. Megpróbáltunk alkalmazkodni ezekhez a kihívásokhoz. Például így, a témahetekkel: élet a burkon kívül, termé szettudományos témahetek, természetbúvár vagy a társadalomtudományi program és egyebek, a falukutatástól a romaprogramokon át a játékig. Ez az egész halott gépezet azért 100-200 éven keresztül mégiscsak felhalmozott és generációról generációra továbbadott – még ha ebben a világban nem életképesen is – egy elég nagy információmennyiséget, tudást, hozzáállást a világhoz. És ezen az ismeretanyagon kívül egyfajta nyitottságot; talán erős ez a kifejezés, de betekin- tést az irodalomba, a történelembe, a világba, többféleképpen. És mindezt az úgy- mond hagyományos típusú műveltséget lehetséges átmenteni egy új, életképesebb tanítási módszerbe vagy életmódszerbe? Szeretném. De nem tudom, hogy lehet-e. Ne felejtsd el, hogy ebben a 150 évben ez a fajta iskola egyrészt egy létező társadalmi hierarchiát közvetített. Tehát a tanár és a diák viszonyába azért tette ezt az aszimmetriát, mert a társadalom is így mű ködött. Másrészt kultúrát, információt közvetített, információs monopóliuma bir tokában olyan dolgokat, amelyekkel az érintettek még nem rendelkeztek. Nem is volt ennek más formája, az iskola a tudás megszerzésének szent helye volt. Még a nagyon gazdagok is nehezen engedhették meg maguknak egy idő után, hogy csak magántanárokat alkalmazzanak a gyerekeik mellé. Mert annyira kiterjedtté vált a világ tudása, hogy ha azt akarták, hogy az uralkodó elit rendelkezzen azokkal a tudásokkal, amelyek az uralkodó elitben maradáshoz szükségesek, neki is be kel lett íratnia a gyerekeit iskolába és egyetemre. Az internetes fordulattal – de ez részben már a tévével is elkezdődött – ez a monopólium végletesen erodálódott. Maradtak bizonyos elemek, de alapvetően megszűnt. Tehát az iskolának most megint vissza kell térni a kezdeteihez, ha életben akar maradni. Én nem vagyok benne biztos, hogy ezt majd iskolának kell már hívni. Azt, ami ezeket a technoló giákat, ezeket a szemléleteket, ezeket a kapcsolódási formákat segíti elő, mind ezeknek a megtanulását. A társadalmi beilleszkedéshez, a kultúra elsajátításához már nem az információt, hanem a rendszert magát közvetíti. Erre példa az a fajta kísérlet, amelyen mi is gondolkodunk, és amelynek Nádori Gergő az egyik veze- tője. A projektet AKG 2038-nak neveztük el, és ez egy arra irányuló próbálkozás, hogy megfordítsuk a rendszert. Azt mondjuk a diákoknak, hogy ezt meg ezt meg ezt tessék otthon megtanulni. Te magad. Ezzel mi nem foglalkozunk. Itt bent az együttműködést, a csoportot, a közös gondolkodást próbáljuk meg fejleszteni. Te hát a tanulás érdekesebb része miatt kell ide bejönnöd, azért, hogy találkozz a töb biekkel, hogy közösen dolgozzatok. Neked már rendelkezned kell az információk kal vagy legalább azokkal az eszközökkel, amelyekkel az információt be tudod gyűjteni, ismeretekkel arra vonatkozóan, hogy ezek használata miként történik. Szerintem az iskola azt a fajta technológiát, amellyel kialakult, nem tudja se meg őrizni, se átalakítani igazán. Alapvető paradigmaváltásra van szükség.