Page 253 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 253
kocsuBeJ AlexAnder: Interjú Horn Györggyel 251 Az elképzelhetetlen… Hogy az kevésbé szerelem-e? Ezt a kérdést kellene feltenni. És amennyiben kevés­ bé szerelem – én is azt gondolom, hogy kevésbé, de hogy ha kevésbé, amennyivel kevésbé szerelem –, és itt van az iskola dolga, itt van a közösség dolga, itt van a család dolga, hogy ebből az Auckland–Budapest–Skype háromszögből térhatású kütyüt fognak csinálni. Az, ami ebből hiányzik, a testmeleg, vagy nem tudom én, micsoda, ez az iskola. Ezt adhatja meg az iskola. Ha ez az iskola, ahol kamaszok szoktak lázadni, lehetséges-e, hogy a személyes kapcsolatok és a valódi közösség, a fent említett készségek, az együtt töltött idő ellen fognak lázadni, ebből próbálnak majd kimenekülni? Vagy már most tapasz- talható ilyesmi? Éppen a fordítottja ellen annak, ami ellen korábban lázadtak, mégis épp ugyanaz történik, mint amikor az iskolapadban töltött információs okta- tás ellen lázadtak. Ez lehetséges. Abszolút előfordulhat. Gondoljunk csak bele. A fejlődés logikájából miért ne következhetne ez? Amerikában már teljesen elterjedt a homeschool. A szülő dönt úgy, hogy nem adja oda a közösségnek a gyerekét, szerintem roppant bután, de ez mindegy. Hogy majd ő. Visszaveszi a család a gyerekét, erről szólna a történet. Az iskolának viszont nem az a dolga, hogy ő alakítsa át a gyereket, ha­ nem ő alakuljon olyanná, amilyenre a gyereknek szüksége van. Visszatérve a kér­ désre, igen, lehet, hogy a tizenévesekben megjelenjen ez a dilemma. Tiltakozhat­ nak a közösség ellen. Ezt megtanulhatom egyedül is! Minek ezért idejönni? Ez a jelenség tulajdonképpen már meg is jelent, ha jobban belegondolunk. Ve­ gyük például a reggeli nyitás példáját. Az AKG programja azt mondja, hogy min­ den reggel legyen egy keszon a külvilág és a belső világ között, ezt hívjuk nyitás­ nak. Funkciója is van: elsősorban információkat közlünk ekkor, például arról, hogy mi történik az elkövetkező időszakban. Minden évnek megvannak a maga fel- adatai, amelyeket ott el kell intézni: mondjuk a tizenkettedikeseknél a ballagási dalokat gyakorolni, a szalagavató részleteit megbeszélni, más korosztályoknál más; sorolhatnám. Ezekre itt nyílik mód, máshol nem. Végtelen mennyiségű fel­ adat van, amelyek megbeszélésére ez a keszon alkalmas. Az alapfunkciója eredeti­ leg nem az ilyen információk közlése, az egyeztetésekhez szükséges idő biztosítá­ sa volt, hanem az, hogy a busz, a villamos, a reggeli, a család és a tanítási óra közé tegyünk be valamilyen közösségi vagy individuális élményt, amely átfordítja az utca világát, a külvilágot az iskola világává. Ha megnézzük, ennek a hatékonysága bizony csökken. Azon egyszerű oknál fogva, hogy a gyerekek számára például a saját okostelefonjuk biztosítja ezt a keszont. Tehát már a buszon sem fgyelnek másra, zenét hallgatnak, olvasnak, és nincs meg az a stressz, ami miatt itt most fel kéne készülni az első matekórára. Vagyis nem csak fegyelmezetlenségből csökken
   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258