Page 257 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 257
kocsuBeJ AlexAnder: Interjú Horn Györggyel 255 meg, teljesebb életet élhessen. Most úgy látom, hogy ugyanez fog történni az okta­ tással is. A rendszer maga ma már mindent tud arról, hogy mi a baj vele. Tudja nagyjából, hogy mit kell csinálnia. Ezt elég jól látja az oktatásügy, de még nem tart ott, hogy kezelni is tudja. El kell telnie évtizedeknek, ahogy az egészségügy­ ben ez a ’45-től az ’50-es, ’60-as évek végéig, hetvenes évek közepéig tartó idő­ szak volt, amíg eljut odáig, hogy strukturálisan, szervezeti módon is átalakuljon. Hogy ez az a generáció lesz-e, amelyik majd most hozza a gyerekeit? Vannak ele­ mek, amelyekből úgy látom, hogy igen. Én már elég öreg vagyok, mert unokáim vannak, akik most mennek iskolába. Elsősök lesznek. Egyszerre két unokám is. Azt látom, hogy a fővárosi értelmiség már nem hajlandó elfogadni azt az iskolát, melyet kínálnak neki. Körülöttem egyre több általános iskolát szerveznek közössé­ gek. A szemem előtt. Én voltam itt a nagy élharcos az első alapítványi iskolával, és ennek még nincs harminc éve. Most a gyerekeim generációja igyekszik keresni a megoldásokat, miközben az állam központosít, szigorít. (Ha ez nem lenne, akkor ez a sok alternatív törekvés még sokkal elevenebb lenne.) Mert nekik saját maguk­ nak kell megteremteni az egzisztenciát az intézmények számára Ha az állam támogatná e törekvéseket, akkor elképesztő módon szaporodnának a közösségi típusú iskolák. Ha az AKG ingyen lenne, és nem lenne drága iskola, hanem az állam fnanszírozna egy hasonló programot, akkor tízszer annyian akar­ nák beíratni a gyerekeiket, mint ahány helyünk van. De ha ingyen lenne, vagyis az állam fzetné, akkor radikálisan növekedne az ilyen kínálatot nyújtó iskolákba a jelentkezők száma. Már ma is van közösségi iskolateremtő attitűd, már most is nagy a harc az új iskoláért. De tegyük hozzá, hogy a nagy rendszer azért is alakul nehezen, mert mint mondtam, tanári képzettségek vannak, magyar–történelem, kémia–fzika szakos tanárok vannak, épületek vannak, folyosók vannak, tanter­ mek vannak, tankönyvek vannak. Sajnos az állam ellentétes irányba mozgatja a közoktatást, mint ahogyan én szeretném, ezért lesznek olyanok, akik majd elsöp­ rik, de hogy hogyan, azt én nem tudom. Nem szeretném, ha úgy tennék, hogy be­ zárják az iskolát. Nem forradalomban gondolkozom. De úgy gondolom, hogy mindez meg fog változni. És talán negatív módon; úgy, hogy a homeschoolok fog­ nak mindenhol elterjedni, az otthon tanulás, és a családok idővel rájönnek, hogy hiszen miért ne lehetnének ezek az otthon tanulók együtt, és újraszerveződik a közösségi iskola Mint ahogy az egészségügy példáján keresztül bemutatta, szerencsére már sokan látják a betegséget, és elkezdődött a kutatás a gyógymód után is. Tanári végzettsé- gek vannak, iskolák, tudásanyag van, könyvek vannak… Nyomdák vannak, könyvek, tankönyvek, kötelező központi könyvek vannak…
   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262