Page 258 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 258
256 Határtalan médiakultúra Ha az iskoláknak kell minden szempontból idomulniuk a tanítottak igényeihez, módszereiben is és a szükséges eszköztudásban is, akkor nem fog elveszni az, ami a könyvekben van? A szöveggel való bánás képessége, a sokfelől érkező, színes- szagos képi benyomások és azonnali reakciók helyett az egy munkában, sőt pro- jektben való elmélyedés lehetősége? De. Ez a kockázat benne van. Azt, ami – nem mondom, hogy garanciát, de leg alábbis egy kicsi – biztosítékot ad arra, hogy ez mégsem fog így történni, egy egyszerű hasonlattal próbálom megmutatni. Ha nekem elromlik az autóm, akkor elviszem a szervizbe, megmondják, hogy mi a baja és hogy mennyibe kerül, és ők csinálják meg. Nem szólok bele abba, hogyan csinálják meg, mert nem értek hozzá. Azt gondolom, hogy az iskola is ilyen. Ez – mármint a pedagógia – egy szakma. Azért durva példa, mert persze nem egy autóról, hanem a gyerekekről beszélek, csak az analógia kedvéért mondom. Szerintem az intézmény szakmai kompeten- ciáit, a pedagógusok szakmai kompetenciáit nem kell kidobni. Azt, hogy kultúrát közvetítünk, hogy segítjük az elmélyülést. Azt, hogy a mindenoldalú felszínesség helyére a szűk elmélyülés lehetőségét biztosítsuk, hogy az évezredek alatt létreho zott szépséget, a kultúrát továbbadjuk, rá lehet bízni az iskolára úgy is, hogy meg kérdezzük a szülőktől, ők mit szeretnének, de nem hagyjuk, hogy abba beleszól- janak, mindez hogyan történik. Magyarul arról van szó, hogy nem kell minden egyes gyerek, család igényeinek megfelelni, hanem meg kell adni, ahogy az autó nál, a költségvetést. Kicserélem a lámpát, a karburátort, a nem tudom, mit. Meg kell mondanom, hogy mi is fog történni, és te eldöntheted, hogy beadod-e az autó dat vagy nem. A magam részéről például marhaságnak tartom a tankötelezettséget. A környe zetemben mindenki azt mondja, hogy én egy barom vagyok, mert szerintem a tan kötelezettség az utolsó erőszak, az állam utolsó erőszaka, amit egy egész generá ció ellen elkövet. Voltam katona, sorköteles. Ami szintén ilyen volt. Volt előtte jobbágyság is. Én ezt tulajdonképpen ugyanúgy látom, mint a jobbágyságot, hogy a tankötelezettséget meg kellene szüntetni Erre persze jön az az érv, hogy akkor nem íratnák be a gyerekeket az iskolába. Ez biztos így van, és nem is nagyon aka rok ezzel vitatkozni, mert már olyan sokszor nyomtak a padló alá ebben a vitában. De biztos vagyok benne, hogy a családnál, az anyukánál senki nem tudja jobban, hogy mire van szüksége a gyerekének. Tehát semmilyen állami tisztségviselő, pol gármester, jegyző, mit tudom én, ki mindenki, pedagógus ne mondja meg, hogy mi történjen a gyerekemmel. Az államnak persze dolga megvédeni tőlem a gyere keket, mint ahogy a szomszédomtól is dolga megvédeni engem. Ebben az értelem ben létezik egy állami monopólium. Ezért állam egy állam. Az erőszak monopóliu- mával, a joguralom monopóliumával. Viszont ha a családoknak módja lenne rá, akkor ők rendelkezhetnének a saját állami forrásaikkal az iskola viszonylatában. Tehát az, amit beszedtek adóban, részben az ő gyerekeire fordítódna. Azt hiszem, hogy az emberek nem kivétel nélkül kocsmára költenék a gyerekük pénzét, hanem