Page 71 - Hartai László – Médiaesemény-esettanulmányok
P. 71
2. (Média)elméleti háttér – dióhéjban 69 2.5.3. A politikai újságírás formái A médiaintézmények (újságok, csatornák, portálok) számos szempont szerint csoportosíthatók. Ezek elsősorban a tulajdonlás és fnanszírozás módja (magántőke – magántulajdon vagy közpénz – állami tulajdon); a rendelkezésre álló médiafe- lület, célközönség és erőforrások (tudósítói és technikai kapacitások) nagysága (meghatározó – nem meghatározó; lokális, nemzeti, nemzetközi vagy globális); a témaválasztás és a megformálás jellege (minőségi – bulvár); illetve az intézmény eszmei-politikai beágyazottsága, nyilvánossággal kapcsolatos szemlélete (elköte- lezett, pártos, semleges vagy bulvár) Ez utóbbi szempont az, amelynek a mentén felismerhetővé válik az újságírás hagyományának és gyakorlatának négy jól elkü- löníthető paradigmája, „iskolája”. Az adott újságírói hagyomány és megközelítés konkrét szövegek alapján történő felismerése és elemzése e médiaoktatás-szem- pontú kötet számára különösen fontos Az elkötelezett újságírás a hatalmat gyakorló kormányzat döntéseivel azono- sul, azt igazolja, terjeszti – függetlenül a tények, események tárgyilagos bemuta- tásától, feltárásától Az elkötelezett újságírás a diktatórikus társadalmak média- világát jellemzi, idegen a demokratikus társadalmak újságírói gyakorlatától, mert nem fogadja el a sokszínű nyilvánosságot, a kormányzat kritikáját. Az elkötelezett vagy szovjet típusú újságírás „[E]gyenlőségjelet tesz a kormány java és az általá- nos közjó közé, s néha kimondva is megkérdőjelezi a kormányétól eltérő véle- pártatlanságának nem feltétele, hogy ne kérdőjelezzen meg dolgokat, vagy, hogy tartózkodjék a véleménynyilvá- nítástól « Minden esetben elfogadható-e viszont a pártatlanság? A válasz: Nem és nem! Van, amikor az újságíró pártatlansága egyenesen elfogadhatatlan Pl.: Szkinhedek megtámadnak egy színes bőrű diákot, összeverik, a diák kórházba kerül, a televízió pedig beszámol róla. Ebben az esetben nem hogy nem szükségszerű a pártatlanság, de egyenesen tilos! Az újságíró nem helyezkedhet középre, a tettes és az áldozat közé Ebben az esetben állást kell foglalnia, mégpedig a legegyér- telműbben. Az állásfoglalás természetesen nem sértheti a hírszerkesztés általános szabályait. Ugyanakkor nem fel- tétlenül alkalmazandó a »hallgattassék meg a másik fél«- elve, a szkinhedek érvei ugyanis nem csak a jó ízlést, hanem az alkotmányt is sértik, így nem képviselhetők. Sajátosan magyar kifejezés a pártatlanság fogalmára a pártok közötti „középen állás”. Ez azt jelentené, hogy az újságíró számára az etikai erőteret a pártok szabják meg, neki pedig kötelessége ebben a – nyilvánvalóan állandóan változó térben – minden pillanatban középre evickélni Ezt pedig nem szabad megtenni Kötelessége-e az újságírónak pártatlannak mutatkozni abban az esetben, ha nem sérülnek alapvető emberi és demokratikus jogok? A válasz még mindig: nem! Pl.: »Lőj, Dömötör, lőj!« – kiabálta Szepesi György, a mindmáig talán legismertebb rádiós közvetítésben Vagy: »Gyere Egérke, gyere kicsi lány« – kiabálta Vitray Tamás az egyik legtöbbet idézett és emlegetett olimpiai közvetítésben. Megszegte-e Szepesi és Vitray a pártatlanság szabályát azzal, hogy az egyik csapat úszóját, játékosát bíztatta a másik ellenében? A válasz: Természetesen meg! Tehetett mást? A válasz: Természetesen nem! A riporternek nemcsak joga, hanem kötelessége is saját orszá gának csapatát biztatni Ha gólt rúg, örülni, ha veszít, bánkódni Lehet-e pártos ugyanez a riporter az országos rádióban egy Honvéd–Győr mérkőzésen? A válasz: Természetesen nem. Lehet-e pártos ugyanezen a Honvéd–Győr meccsen a győri stúdió riportere? A válasz: Igen! Sőt! Kötelessége az lenni! Ez alapján kijelent- hetjük: Az újságírónak nem minden esetben kötelessége pártatlannak ma radni, még akkor sem, ha nem sérülnek alapvető emberi és demokratikus jogok. Mitől függ tehát, hogy a pártatlanság erény vagy hiba? A válasz: Semmi mástól, csak a közlés helyétől.” Bárdos András: Műsorvezetés a gyakorlatban. DLA dolgozat, Színház és Filmművészeti Egyetem, 2003. (http:// www filmacademy hu/uploads/dokumentumtar/bardosmatedolgozat pdf)
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76