Page 110 - James Potter – Médiaműveltség
P. 110
86 II. rész: A közönség sőbb Bíróság is fenntartotta, azzal érvelve, hogy a köz érdekét szolgálja, hogy a rádióhallgatókat megvédjék ama bizonyos szavak hallgatásától olyan napszakok- ban, amikor a közönség közé nagy eséllyel gyerekek is vegyülnek. A közelebbi múltban történt, hogy Howard Sternt és a rádiócsatornát felügyelő céget is meg- büntették, amiért a poéngyáros rádiós explicit szexuális tartalmú sértő megjegyzé- sei adásba kerültek A gyerekek védelme a tisztességtelen reklámozási gyakorlatoktól Kunkel és Wilcox (2001) rámutatnak, hogy kétféle szabályozást hoztak már létre a gyerekek védelmére a televíziós reklámok tisztességtelen gyakorlatai ellen Az egyiknek az volt a célja, hogy korlátozza a gyerekeknek szánt műsorok reklámide- jét. Az időkorlát hétköznaponként 12 perc, míg hétvégeken 10,5 perc volt óránként. Ezt viszonylag be is tartják, ám vannak kivételek. A Viacom nevű csatornáról pél- dául bebizonyosodott, hogy egy év alatt 600 alkalommal szegte meg az előírást, amiért 1 millió dollárra büntették. A Viacom emberi vétségre hivatkozott (Shiver, 2004). A másik gyermekeket védeni hivatott szabályozás megkövetelte, hogy a műsor- tartalom és a kereskedelmi tartalom tisztán elkülönüljön a televíziós gyerekműso- rokban. A kisgyerekek még nem egészen járatosak a szórakoztató és a reklámtar- talmak különválasztásában, ezért az FCC ütköző alkalmazását írta elő, vagyis egy 5 másodperces műsorbetétet, amely a reklámblokk előtt fgyelmezteti a kisgyere- keket a tartalomváltozásra. Ezek a „lökhárítók” általában ilyen formában jelennek meg: „Most pedig a támogatónké a szó.” Az FCC azt a fajta eladást is tiltja, ami- kor valamelyik tévéműsor szereplője mutat be és népszerűsít valamilyen terméket, méghozzá az adott műsorba illesztve. Ezt is viszonylag sokan betartják, de itt is vannak kivételek. A Disney 31 félórás flmepizódot vetített úgy le, hogy azokban a gyerekműsorokkal összefüggésben megjelenített termékek reklámját adta közre. A Disney-t ezért 500 000 dolláros bírsággal sújtották, és ez a cég is emberi vétség- re hivatkozott (Shiver, 2004). Különleges kezelés a szülők részéről Gondoljunk csak vissza a gyerekkorunkra, amikor még szüleink irányították mé- diaterhelésünket, különös tekintettel a tévénézésre. A legtöbb gyerekre igaz, hogy a szülei a négy taktika egyikéhez folyamodtak – korlátozás, közös tévénézés, aktív közvetítés vagy a korhatár-besorolás alkalmazása. Vizsgáljuk meg e taktikák haté- konyságát egyenként!
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115