Page 121 - James Potter – Médiaműveltség
P. 121
5. fejezet: A gyerekek mint speciális közönség 97 Fogalmi megkülönböztetés Ez arra vonatkozik, ahogy a dolgokat csoportosítani és osztályozni szoktuk. Azok, akik a tárgyakat nagyszámú, egymást kölcsönösen kizáró kategóriákba sorolják, magas fokú fogalmi megkülönböztetésről tesznek tanúságot. Ezzel ellentétben azok, akik kisszámú kategóriával dolgoznak, alacsony fokú fogalmi megkülönböz- tetést alkalmaznak A kategóriák számához tartozik a kategóriaszélesség fogalma (Bruner, Goodnow és Austin, 1956). Azok, akiknek kevesebb a kategóriája az osztályozás- hoz, általában tágabb kategóriákkal rendelkeznek ahhoz, hogy az üzenetek összes fajtáját be tudják sorolni. Ha például valakinek csak három kategóriája van a mé- diaüzenetek besorolásához (hír, reklám, szórakoztatás), annak esetében mindhá- romba egészen sokféle dolog kerül majd. Ezzel ellentétben az, akinek rengeteg ka- tegóriája van, kes kenyebb szeletekre osztja fel a média üzeneteit (legfrissebb hírek, vezető hírek, dokumentumflmek, kereskedelmi reklámok, közszolgálati hirdeté- sek, akció- és kalandflmek, szituációs komédiák, vetélkedők, talkshow-k, rajzfl- mek és valóságshow-k). Amikor új üzenettel találkozunk, vagy a szintezés, vagy az élezés stratégiájával kategorizáljuk azt. A szintezéses stratégia alkalmazásakor az új és az azt megelő- ző, példaként már kategóriáink közt eltárolt üzenetek közti hasonlóságokat keres- sük. Ilyenkor az új és a már rögzített üzenetek közti legnagyobb egyezést keres- sük. Tökéletes egyezést soha nem fogunk találni, vagyis az új üzenet jellemzői egy kicsit mindig eltérnek majd azoktól, amelyekre a kategóriánk épül, de ezeket az eltéréseket általában fgyelmen kívül szoktuk hagyni. Ezzel ellentétben az élezés stratégiája a különbségekre koncentrál, és arra törekszik, hogy élesen elválassza az újat a régebbi üzenetektől (Pritchard, 1975). Ennek illusztrálására tegyük fel, hogy ketten beszélgetnek arról, hogy milyen volt az idei Super Bowl (a fő amerikaifut- ball-bajnokság, az NFL döntő mérkőzése) a tavalyihoz képest. A szintező egyén bizonyára amellett érvelne, hogy a két meccs miben hasonlított egymáshoz, és rá- mutatna bizonyos közös vonásaikra. Az élező egyén viszont ellenkezne, és rámu- tatna a két Super Bowl közti különbségekre. A szintezőknek általában kevesebb kategóriájuk van, így aztán sok minden belefér egy adott kategóriába, míg az éle- zőknek sok-sok kategóriájuk van. A mi példánkban az első személynek valószínű- leg csak egy kategóriája volna a Super Bowlokra, gondolván, hogy nagyjából mind ugyanaz. Az élezőnek viszont akár minden Super Bowlra külön kategóriája lehet, melyek mindegyikét egyediként kezeli. A médiaműveltség szintjének növeléséhez nagyobb arányban van szükség a médiaüzenetek, -vállalatok és -hatások számára alkotott kategóriák élezésére