Page 117 - James Potter – Médiaműveltség
P. 117
5. fejezet: A gyerekek mint speciális közönség 93 Tapasztalat Egyértelmű, hogy a kisgyerekek kevesebbet éltek még ezen a földön, mint a fel- nőttek. Ebből azonban nem következik szükségszerűen, hogy a tapasztalat a korral egyenlő mértékű. Sok kamasz és felnőtt egytől egyig ugyanazokkal a tapasztala- tokkal rendelkezik; életük olyannyira rutinszerű, hogy szinte mindennap pont ugyanazt teszik Ezzel ellentétben a gyerekek napról napra valami mást próbálnak ki. Ez különösen igaz az új technológiákra; a gyerekek bármilyen új fejlesztést nagy érdeklődéssel vesznek használatba, míg sok felnőtt lemarad tőlük az új tech- nológiák kipróbálására való hajlandóságban. A fatalok továbbá nagyobb eséllyel tapasztalnak meg újfajta üzeneteket – hiszen rájuk jobban jellemző, hogy moziba járnak, videojátékokat próbálnak ki, követik a popzene változásait, és az internetes oldalak szélesebb választékát látogatják. Bármilyen korúak legyenek is, azok az emberek, akik vevők az új tapasztala- tokra, az új médiára, az újfajta üzenetekre, valószínűleg többféle perspektíva kifej- lesztésére lesznek képesek a média és az élet terén is. A médiaműveltség defníció- jából pedig emlékezhetünk még rá, hogy minél több perspektíva birtokában van valaki, annál nagyobb a médiaműveltsége is. Gondoljuk végig az 5.1. gyakorlat se- gítségével, milyen széles – vagy épp szűkös – az élettapasztalatunk. Természetes képességek Ebben a részben arra mutatok rá, hogy némely természetes képesség terén igen nagy eltérések mutatkoznak az emberek közt. Azok, akik ezekből magas szintet értek el, nagyobb médiaműveltséggel is rendelkeznek, és így kevésbé van szüksé- gük védelemre a médiával szemben. Ezzel ellentétben azok, akiknek alacsony szin- tűek a természetes képességei, sokkal kevésbé lesznek képesek megvédeni magukat a médiaterhelés okozta potenciális ártalmaktól Mivel ezek a természetes képessé- gek nem korhoz kötöttek, annak eldöntésekor, hogy valakit veszélyeztetnek-e az ár- talmas hatások, nem hagyatkozhatunk kizárólag az adott személy korára. A médiaműveltséghez hét természetes képesség kapcsolódik leginkább. Ezek kö - zül négy kognitív képesség – a mezőfüggetlenség, a kristályos intelligencia, a fo- lyékony intelligencia és a fogalmi megkülönböztetés A maradék három érzelmi képesség – az érzelmi intelligencia, a bizonytalanságtűrés és az impulzivitás hiánya Mezőfüggetlenség Talán ez a médiaműveltséghez kapcsolódó képességek közül a legfontosabb. A me- zőfüggetlenségre úgy érdemes gondolnunk, mint azon természetes képességünkre, amellyel az üzenetben levő jelzés és a zörej közt különbséget teszünk. A zörej a