Page 169 - James Potter – Médiaműveltség
P. 169
7. fejezet: A gazdasági perspektíva 145 7.3 táblázat: A proft alakulása a médiaipar ágazataiban Iparág ROR (%) ROA (%) Televíziós műsorszórás 22 18 Rádió 20 16 Újságok 17 26 Kábeltévé és fzetős tévécsatornák 15 9 Magazinok 11 24 Filmek 11 9 Könyvek 10 14 Hangfelvételek 7 14 Forrás: Hagel, Brown, Kulasooriya és Elbert (2010). A gyengébben teljesítő végen található a zenei felvételek iparága, itt a legalacso- nyabb a ROR. Ami a ROA-t illeti, az a kábeltévé és flm ágazatában a legalacso- nyabb, de mindkét iparág hatalmas eszközalappal rendelkezik, és emiatt lesz ez a százalék alacsonyabb A bevételi források gyarapítása Az egyik legelterjedtebb stratégia, amellyel a médiacégek összbevételüket maxi- malizálni szokták az, hogy gyarapítják a bevételi forrásaikat. Mivel a közönségek egyre kisebb csoportokra forgácsolódnak, az egy adott közönségből kitermelhető bevétel egyre csökken E probléma megoldására a média cégeinek sokszoros bevé- teli forrásokat kellett kifejleszteniük. Ennek egyik módja, hogy több közönséget próbálnak meghódítani, másik pedig, hogy több utat próbálnak létrehozni, amelye- ken ugyanazon közönségből pénzt termelhetnek ki. Példaképpen: egy flmstúdió kidolgoz egy akció- és kalandflmet, amely egy bizonyos közönséget vonz be a mozikba, akik megveszik rá a jegyet, amint bemutatásra kerül. Bár a flmstúdiók jellemzően 50 millió dollár körüli összeget költenek egy flm reklámjára, jól tudják azt is, hogy sok olyan flm van, amelyik nem termel ennyit a jegypénztárakban. Így aztán eladják a flmet DVD-n is, valamint internetes letöltés útján. Külföldi terjesztőknek is lízingbe adják a flmet, és ez tovább gyarapítja a bevételi forrásai- kat, majd a légitársaságoknak is, hogy utazás közben levetítsék. A flm zenéjét is letölthetővé teszik. Gyakran előfordul, hogy játékfgurákat, ruházati darabokat vagy más tárgyakat gyártanak a flm tematikájában, és áruba bocsátják őket. Van