Page 213 - James Potter – Médiaműveltség
P. 213
9. fejezet: Hírek 189 Tulajdonlás. A tulajdonlási formák szintén befolyásolhatják a tartalmat. A The New York Times például ugyanannak a családnak a kezében van több mint száz éve. Igen valószínű, hogy a család tagjai erős befolyással bírnak az újságra. Ezzel ellentétben más újságok lehetnek a média óriásvállalatainak és részvényesek ezrei- nek tulajdonában, akik közül mindegyiknek igen kevés lehetősége van befolyáso- lásra Habár vannak arra is példák, hogy egy újság megváltoztatja szerkesztőségi ál- láspontját egy tulajdonos nyomására, ezek mindenesetre ritkák. Ennél tipikusabb, hogy a tulajdonosok erős nyomást gyakorolnak az irányban, hogy az újság több proftot termeljen. Ez tovább erősíti a marketingalapú perspektívát. Márkaépítés. A hírszolgálatok márkát építenek riportereik köré csakúgy, ahogy a kereskedelmi termékekkel szokás tenni. Ne feledjük, hogy a tévés hírműsorok ele- jén és végén a riporterek gyakran bemutatkoznak, és időnként kiírva is megjelenik a nevük a képernyő alján. A helyi tévéadók azért teszik ezt, hogy a közönség a tudósításokon kívül a riportereket is kövesse Ha egy adott este a híranyag nem különösebben jó, a közönség továbbra is megnézi a műsort, hogy kedvenc riporte- rét láthassa Sok újságíróból lett híresség, és kérhet most hatalmas díjat bármilyen szereplé- sért. Malcolm Gladwell például, aki a The New Yorker sztárszerzője és sikerköny- vek írója, kb. 80 000 dollárt kap minden egyes megszólalással járó szerepléséért, Fareed Zakaria, a Time állandó cikkírója és a CNN Fareed Zakaria GPS című heti műsorának házigazdája minden egyes megjelenésért 75 000 dollárt kér (Starobin, 2012). A munkavégzés szabályai A hírek összeállításának harmadik befolyásoló tényezőjét a munkavégzés szabá- lyai adják. Ennek elemei a forrásfelhasználás, az értékszemlélet, a túlzott lokálpat- riotizmus és a formulák használata a hírek összeállításában Forrásfelhasználás. A híreket azok a források alakítják, amelyekből az újságírók az információikat nyerik. Az idők folyamán kialakultak a konvenciók, amelyekkel bizonyos típusú emberek, akik a hírek forrásai lehetnek, azonosíthatók. Honnan tudják az újságírók, hogy ki a megfelelő ember? A legtöbben nem is tudják. Nincs meg a tapasztalatuk vagy képzettségük, hogy értékeljék azon emberek hitelessé- gét, akiket szakértőként megszólaltathatnának a hírek beszámolóiban, így aztán nem tudás alapján választják ki őket, hanem a szakértelem látszata alapján, és hogy hajlandóak-e egy jó sztorival szolgálni. Ezért van az, hogy a hírek legfőbb forrásai a cégek és kormányhivatali egységek nyilvánosság tájékoztatásáért felelős
   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218