Page 230 - James Potter – Médiaműveltség
P. 230
206 IV. rész: Tartalom Aktuális problémák a hírekkel Ugyan a fentebb vizsgált, hagyományos problémákat fontos fgyelembe venni, ezeknél sürgetőbbek jelentkeznek mostanában, miközben a média platformjai egy- irányúból interaktívba állnak át. Ebben a részben azt vizsgáljuk meg, hogyan ala- kulnak át mindeközben a hírek, és melyik az a három sürgető probléma, amelyeket ez felvet. Idetartozik annak kérdése, hogy ki az, akit újságírónak, és mi az, amit hírnek lehet tekinteni, valamint az, hogy mi legyen a minőségi elvárás. A hírek átalakulása A konvergencia erői nagy hatással vannak a hírekre is. A hagyományos üzleti hír- modell, amely annyira sikeresnek bizonyult az utóbbi bő egy évszázadban, most arra kényszerül, hogy átalakuljon, méghozzá az internet hatására (Standage, 2011). Ennek három fő oka van: az olvasók elvesztése, a reklámozók elvesztése és a tár- sadalom részvétele a hírszerzésben. Az amerikai újságok 70 éve folyamatosan ve- szítenek olvasói létszámukból, főleg az elmúlt 25 évben. Amikor csúcson volt az ágazat, a felnőtt lakosság 40%-ának volt újság-előfzetése, ami mostanára 10%-ra csökkent, és kevés jele van annak, hogy a csökkenésnek vége lenne. A nézők lét- száma szintén csökkenőben van mind a televíziós műsorszórás, mind a kábeltévék hírműsorai esetében már egy évtizede. Napjainkban a lakosság kevesebb mint 7%-a nézi meg az esti híradót (Knox, 2013). A hagyományos média közönségének csökkenése javarészt a közvetlenség és az irányítási lehetőség hiányára vezethető vissza, összehasonlítva az internetes hírforrásokkal. Azok, akik azonnali informá- ciókat akarnak egy híreseménnyel kapcsolatban, ma már inkább nyitnak meg egy honlapot, amely nemcsak szöveget és fotót mutat róla, hanem akár élő videós köz- vetítést a nap vagy az éj bármely szakában. Amikor a hírközlő szervezetek veszítenek üzeneteik nézőinek táborából, a rek- lámozókéból is veszítenek. Vagyis az előfzetések csökkenése különösen mélyen érintette az újságokat, mert nemrég még bevételeik 87%-át adta a reklám. Ennek java része az apróhirdetésekből származott, de ez a fajta bevétel is drámaian le- csökkent az elmúlt 5 évben, méghozzá a Craigslist nevű oldal miatt, amely az in- ternet kilencedik legnépszerűbb weboldala lett. A Craigslisten azonnali megjele- néssel lehet hirdetni teljesen ingyen, a hirdetéseket ingyen lehet olvasni, és e-mailben válaszolni is lehet rájuk, szintén ingyen. A kereskedelmi reklámok fel- adói szintén átvonultak az újságokból az internetre, ezért az újságok weboldalakat hoztak létre, hogy visszacsábítsák őket. Ezek az újságweboldalak jellemzően so- kat sejtető hírcikkeket kínálnak fel ingyenesen, de a közölt tartalmak javát egy úgynevezett fzetőfal (paywall) mögé rejtik, amely nem engedi, hogy a nem előf- zető látogatók hozzáférjenek. Ez a fzetőfalas rendszer nem tudott sokkal hozzájá- rulni az előfzetésekből származó bevételekhez, így az újságok bevezették a szám-
   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235