Page 236 - James Potter – Médiaműveltség
P. 236
212 IV. rész: Tartalom illető mindegyik javasolt költségvetést gondosan végignézte az elmúlt években, és képesnek bizonyult úgy írni ezekről, hogy a nagyközönség számára érthető módon felfedje a pontatlanságaikat. Ezzel ellentétben lehet, hogy a város legrangosabb új- ságánál van egy új riporter, aki a költségvetési vitáról kell hogy írjon, és aki nem igazán ért a könyveléshez vagy a közfnanszírozáshoz. A sokféle újságíró sokféle szintjét képviseli az elemzési képességnek, munkamorálnak és indítékoknak. Ah- hoz, hogy médiaműveltségünket növeljük, ki kell fürkésznünk, hogy kik a leghite- lesebb újságírók. Jártasság a hírtartalmak terén Sokan érzik úgy, hogy tájékozottságot szereztek az összes fontos aznapi témában, csak mert minden este 30 percnyi híradást néznek. A felnőtt lakosságnak körülbe- lül a fele mindennap olvas újságot, és ez a terheltség tovább erősíti bennük a tájé- kozottság érzését. Sokan gondolják magukról, hogy jól tájékozottak, csak mert annyi információban mártóznak meg napi szinten A tájékozottság megszerzéséhez többre van szükség, mint hogy szokásos rend- szerességgel találkozzunk hírüzenetekkel A hírek általában nem kiegyensúlyo- zott, alapos elemzését nyújtják a történéseknek, sokkal inkább jellemző rájuk, hogy kereskedelmi jellegű üzenetek, amelyeket úgy terveztek, hogy a kirívó témák egyszerű bemutatásával magukhoz vonzzák a közönség fgyelmét. Ahhoz, hogy jól tájékozottak legyünk, többet kell tennünk annál, hogy az információ árjával sodortatjuk magunkat: oda is kell fgyelnünk az üzenetekre, és el kell gondol- kodnunk róluk. Vagyis ki kell lépnünk az automatikus feldolgozás állapotából, és tudatos fgyelmet kell fordítanunk bizonyos médiaüzenetek tartalmára. Mind- annyiunknak magasabb szintű médiaműveltséget kell kifejlesztenie, kiterjedtebb tudástárral, jól fejlett készségekkel és erősebb személyes fókusszal, ami arra indít bennünket, hogy elemezzük a híreket, és magasabb elvárásokkal ütköztessük, mint eddig Most, hogy több információ van a birtokunkban a hírekről mint összeállított beszámolókról, a hírközlési perspektíváról, az objektivitás mítoszáról és az egyen- súly fontosságáról, tudástárunk máris gazdagodott a médiatartalmakat illetően. És most, hogy szembesültünk néhány fontos problémával, amelyeket a hírek média- környezete idéz elő, máris átfogóbb fogalmunk van a hírekről. Ha ezt az átfogóbb tudástárat haladó készségekkel együtt vetjük be, sokkal többet megértünk majd a hírüzenetekből és információkból. A 9.3. táblázat felsorolja azokat a kognitív, ér- zelmi, esztétikai és erkölcsi készségeket, amelyekre ehhez szükségünk lesz, továb- bá e négy területről néhányfajta tudást is megemlít. A lista persze nem kimerítő. Más készségeket és tudásfajtákat is használhatunk médiaműveltségünk növelésére a médiaüzenetekkel való terhelődés közben.
   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241