Page 307 - James Potter – Médiaműveltség
P. 307
11. fejezet: Reklám 283 Mások a hirdetőket Amerika hőseinek tekintik, akik adják és fenntartják a gaz- daság lendületét azáltal, hogy kreatív formában bátorítanak egyre több és több fo- gyasztásra, ami az eddigi leggazdagabb társadalmat létrehozta – ahol a legmaga- sabb az életszínvonal és a legváltozatosabb mindenfajta kínálat. Ők úgy tekintenek a reklámozásra, mint kreatív emberek csodálatos szakmájára – amely egyenes út a gazdagon jutalmazott karrierhez. Kinek van igaza? Jó vagy rossz dolog a reklám? Mi benne a mítosz, mi a való- ság? Mindezeket nekünk magunknak kell eldöntenünk. Döntésünket néhány ösz- tönös benyomásra alapozni azonban veszélyes dolog. Ehelyett sokkal jobb, ha a döntésünket jól megalapozott tudástár alapján hozzuk meg. Egy ilyen tudástár lét- rehozásához fel kell tudnunk ismerni a reklámok üzletet, gazdaságot, bírálatokat, társadalmat és az egyént, különösen a gyerekeket befolyásoló hatásaiban rejlő problémákat. Ezek majd mindegyikével kapcsolatban szerteágazó vélemények lé- teznek. Ha megértjük, hogy ezek a vélemények és flozófák különféle pozíciók alapjául szolgálnak, könnyebben alakíthatjuk ki a magunk alaposan alátámasztott véleményét A fejezethez felhasznált források: Tesztelje tudását, és tudjon meg többet az ebben a fejezetben tárgyalt témákról: látogasson el a Student Study Site-ra a www.sagepub.com/potter7e webcímen! További olvasmányok JoNeS, J. P.: Fables, fashions, and facts about advertising: A study of 28 enduring myths. Thousand Oaks, CA, Sage, 2004. A szerző vezető reklámügynökségnél szerzett 25 éves tapasztalattal rendelkező, dolgozó főiskolai tanár. Ebben a könyvében Jones több mint két tucat társada- lomban meglévő vélekedéssel szembesít bennünket a reklámokkal kapcsolat- ban, és bemutatja, hogy ezek mindegyike hamis. kirkPatrick, J.: In defense of advertising: Arguments from reason, ethical egoism, and laissez­faire capitalism. Westport, CT, Greenwood, 2007. A könyv szerzője a nemzetközi üzleti tudományok professzora, aki e munkájá- ban a reklámokat érő kritikák számos gazdasági és flozófai alapját elemzi, majd amellett érvel, hogy ezek a bírálatok hamis világnézeten alapulnak. A szerző arra következtet, hogy a reklám jó, mivel segíti a fogyasztók ésszerű önérdekeit
   302   303   304   305   306   307   308   309   310   311   312