Page 310 - James Potter – Médiaműveltség
P. 310
286 IV. rész: Tartalom 11.2. gyakorlat Médiaismereti készségek gyakorlása a reklámokon Nézzünk meg számos, nyomtatásban megjelent hirdetést a magazinokban és napilapokban. Nézzünk meg többet a televízióban is. Használjuk ezeket a reklámokat a következő gyakorlatokban. 1 Elemzés: a) Mi a reklámban a legfőbb állítás a termékről (az indok, hogy megvegyük)? b) Közvetlen vagy közvetett-e (nekünk kell kikövetkeztetnünk) az állítás? c) Van-e köztük szédelgő reklám? d) Mi a reklám célja (tudatosság, pozitív érzelmek, hozzáállás megváltozta- tása, fgyelemfelkeltés, megerősítés, vásárlás)? e) Vizsgáljuk meg a reklámot a felszíne alatt, és magát a terméket is, majd soroljunk fel néhány értéket, amelyet a reklám hirdet. 2 Összehasonlítás/szembeállítás: a) Mennyiben egyeznek meg és mennyiben különböznek a termékről az állí- tások a különféle reklámokban? b) A termék mely érdemeit mutatják be a leggyakrabban? c) Miben egyeznek és miben különböznek a különféle reklámok szándékai? d) Melyek a leggyakoribb szándékok? 3 Értékelés: a) Megítélésünk szerint mely állítások működnek a legjobban? Miért? b) Megítélésünk szerint mely állítások nem működnek egyáltalán? Miért? 4 Következtetés: Felismerünk bármilyen sémát ezekben a reklámokban, amelyek példái lehetnének bármely általános kritikának? 5 Értékelés: a) Érzelmi: Tudott bármelyik reklám intenzív érzelmeket kelteni bennünk? Ha igen, soroljuk fel ezeket, és fejtsük ki, mi idézte elő őket? b) Esztétikai: Volt a forgatókönyvben, rendezésben, vágásban, megvilágítás- ban, díszletekben, zenében, hanghatásokban olyan, amit kifejezetten szín- vonalasnak tartottunk? Ha igen, fejtsük ki, mi vezetett erre bennünket. c) Erkölcsi: Vetett fel bármelyik reklám etikai szempontokat (akár nyílt, akár burkolt formában)?
   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315