Page 309 - James Potter – Médiaműveltség
P. 309
11. fejezet: Reklám 285 11.1. gyakorlat Váljunk érzékenyebbé a reklámokra 1. Mekkora a napi reklámterhelésünk? Egy napon keresztül jegyezzük fel minden alkalommal egy papírlapra, ha egy reklámüzenettel találkozunk. Írjuk fel az időpontot, a terméket és a csatornát. Ne feledjük, a csatorna lehet média (napilapok, televízió, rádió stb.) vagy másfajta forrás, például poszterek (falon, autón, újságosnál, járdán stb.), reklámok a ruhákon (me- legítők, sapkák, cipők stb.). Hány reklámmal találkoztunk egy nap alatt? Hány különböző csatornán jelentek ezek meg? Hányat kerestünk szándé- kosan? 2. Nézzünk egy órán át televíziót, és írjuk össze a reklámokat. Ne feledjük, egy csatorna- vagy egy műsorajánló is reklámnak számít. Hányat számol- tunk össze? Meglepett a szám? 3. Lapozzuk végig a helyi napilapot oldalról oldalra, és számoljuk össze a hirdetéseket. Meglepő, hogy milyen sok hirdetés van benne? Zavaró-e ez a mennyiség, és ha igen, fzetnénk-e többet, hogy ne legyen benne egyálta- lán reklám? A napilapok bevételének körülbelül 80%-a a hirdetésekből származik. Így ha az újságunk jelenleg 50 centbe kerül, az ára hozzávető- leg 4 dollárra emelkedne, ha csak az előfzetőknek kellene biztosítaniuk az újság összes bevételét. 4. Vegyünk egy papírt, és készítsünk két listát. Az egyikben soroljuk fel az összes általunk ismert reggeli gabonapelyhet. Fordítsuk meg a lapot, és soroljuk fel az általunk ismert összes samponmárkát. Menjünk el egy szu- permarketbe, és számoljuk meg, ezeken kívül még hányfajta gabonapehely és sampon van a polcokon. Mind szerepelt a felsorolásunkban? Hány szá- zalékukat tudtuk megnevezni? Fel tudunk idézni bármit az általunk fel nem sorolt termékek reklámkampányából? Ha igen, hogy lehet, hogy még- sem soroltuk fel őket? 5. Amikor legközelebb gyógyszertárba vagy szupermarketbe megyünk, pró- báljunk meg minél több nem reklámozott terméket venni a szokásos reklá- mozottak helyett. Mennyi pénzt takarítottunk meg így? Megérte, vagy úgy érezzük, nagyot hibáztunk? 6. Végeztessünk íztesztet a barátainkkal. Vegyünk többfajta reklámozott és néhány kevésbé ismert márkájú kólát. Töltsünk ki a különböző márkákból a poharaikba, és kérjük meg őket, hogy mondják meg, melyik kóla melyik pohárban van. Kitalálták a barátaink a márkákat? Magabiztosak voltak a márkafelismerésben, vagy jobbára találgattak?
   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314