Page 305 - James Potter – Médiaműveltség
P. 305
11. fejezet: Reklám 281 11.2. táblázat: A reklámüzenetek médiatudatos kezeléséhez szükséges készségek és tudástári ismeretek Készségek Ismeretek Kognitív Képesség a reklám fő meggyőző A téma több forrásból származó, elemeinek felismerésére beható ismerete (médiából és a valóságból is). Képesség a reklám fő meggyőző elemeinek összehasonlítására és szembeállítására a valósággal Képesség a reklám állításai igazságtartalmának kiértékelésére Érzelmi Képesség a reklámszereplők érzelmeinek Felidézni a személyes felismerésére tapasztalatokból, milyen érzés is valójában, ha szükségünk van a Képesség a reklámokban szereplő reklámozott termékre különféle emberek helyzetébe képzelni magunkat Esztétikai Képesség a reklám szakmai és művészi Írás-, grafkai, fényképezési stb. elemeinek elemzésére tudás Képesség a reklám művészi A sikeres és sikertelen reklámok megformáltságának összehasonlítására és az ezt előidéző összetevők más reklámokéval ismerete Morális Képesség egy reklám morális elemeinek Fejlett erkölcsi érzék. elemzésére Képesség a hirdetők etikai felelősségének értékelésére Hogy sikerült a gyakorlat I. része? Hosszú listát állítottuk össze igényeinkről, vagy csak egy-kettő jutott eszünkbe? Könnyen vagy nehezen ment a sorrend felállítása? A II. részben meglepődtünk-e azon, hogy mennyi terméket vettünk és vittünk már haza? Meglepődtünk-e azon, hogy hány reklámozott termék volt közöttük? Most pedig tegyük fel a kérdést: Mennyire vagyok tudatában igényeimnek? Hasonlítsuk össze az I. részben összeállított sorrendet azzal, hogy a II. részben összeírt leltár szerint mennyi időt és pénzt költöttünk a dolgainkra. Tükrözik-e az elsődleges igényeinket (az I. részből) a leltárban (II. rész) szereplő dolgok és a rá- juk fordított időnk? Tegyük fel például, hogy az első helyen az egészséget jelöltük meg. Többségben voltak-e a ruhatárunkban az egészségmegőrzéssel kapcsolatos darabok másokhoz képest? Kiderült-e a konyhai leltárunkból, hogy nincsenek meg benne az erősen reklámozott, magas kalória-, zsír- és sótartalmú nassolnivalók?
   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310