Page 301 - James Potter – Médiaműveltség
P. 301
11. fejezet: Reklám 277 mit csinálnak és mire vágynak. A Rubicon Project állítása szerint adatbázisaiban több mint félmilliárd internethasználó adatai találhatók meg A kereskedőcégek egyre kifnomultabb képeket alkotnak a vásárlóikról, majd begyűjtött információik alapján gerjesztenek nagyobb fogyasztást. Például a Williams-Sonoma 60 millió ügyfelének jövedelmi adataira és ingatlanainak érté- keire vonatkozó információi alapján állítja össze katalógusa különböző változatait. Az Amazon com a korábbi vásárlási szokások adatait felhasználva üzemelteti az „ajánló motort”, amely jelenleg az értékesítés 30%-át termeli ki („Building With Big Data”, 2011). A hirdetők folyamatosan keresik a lehetőségeket ezen információk felhasználá- sára, hogy minél több terméket adhassanak el. Például az online kereskedők tud- ják, hogy a látogatóik 98%-a vásárlás nélkül távozik, ezért minden ilyen személy- ről adatokat gyűjtenek, és üzeneteket közvetítenek nekik, hogy visszacsalják őket a keresett termékhez Ezt nevezik retargetingnek. A hirdetők tudni akarják, mire gondolunk, amikor az utcán sétálunk, hogy rek- lámüzenetet küldhessenek az okostelefonunkra, amikor elhaladunk egy általunk vágyott/keresett terméket árusító bolt előtt. Az olyan cégek, mint a Loopt és a Foursquare, a felhasználók mobiltelefonos tartózkodási helyét közlik a hirdetőkkel, így ezek egyedi üzeneteket és kedvezményes ajánlatokat küldhetnek, ha egy adott bolt közelébe érünk. A mobiltelefonos hirdetés 6 milliárdos üzletté nőtte ki magát (Calabresi, 2012). A cél az, hogy az okostelefonunk olyan okos legyen, mint mi vagyunk, csak gyorsabb is – hogy képes legyen megjósolni, mit akarunk, mielőtt eszmélnénk (Pariser, 2011). A hirdetők behatolnak oda is, amiről mi azt hisszük, hogy független termékér- tékelő szolgáltatás. Míg a fogyasztók 70%-a állítja, hogy megbízik az online érté- kelő-bemutató oldalak értékeléseiben (mint a Yelp, a TripAdvisor és az Angie’s List), az értékelést írók 30%-áról bebizonyosodott, hogy nem valódiak, azaz majd- nem minden harmadik „értékelést” nem objektív vásárló írta, hanem olyan sze- mélyek ajánlották áradozva az adott terméket, akiket a hirdetők béreltek fel. Van köztük, amit az értékelt üzlet tulajdonosa írt, de írnak a barátok, családtagok és alkalmazottak is, csak álnéven. Az Amazon.com 1000 legaktívabb értékelőjéről egy felmérés alkalmával bizonyosodott be, hogy 85%-uk ingyen megkapta az érté- kelt terméket a gyártóktól és forgalmazóktól (Grant, 2013). A szükségletek megváltoztatása Valószínűleg a reklámoknak a legerőteljesebb hatása az, hogy többféle módon is megváltoztatják, mit hiszünk szükségleteinkről. Egyik módja ennek, hogy szük- ségleteinket eltolta a közösségi javakról a magánjavakra. A közösségi javak társa- dalmi tulajdonban állnak, és bárki ingyenesen vagy mérsékelt áron igénybe veheti
   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306