Page 304 - James Potter – Médiaműveltség
P. 304
280 IV. rész: Tartalom fogkrémünket, mert ennek van egy könnyen használható pumpája!”). A személyi- ségformáló tulajdonságok középpontjában pedig a fogyasztás pszichológiai követ- kezményei állnak (pl. „Vedd meg a mi fogkrémünket, mivel ettől biztonságban fo- god magad érezni a fogszuvasodás veszélyétől – bármit is eszel!”). A reklámok általában egy egyszerű dolgot állítanak, és ezt hangoztatják újra meg újra. Ha az állítás fzikai vagy funkcionális tulajdonságokra koncentrál, akkor azt nagyon könnyű észrevenni. A személyiségformáló reklámok már nehezebben érthetők. Ezek általában úgy készülnek, hogy valamit éreztessenek velünk, majd összekötik ezt az érzést a termékkel, ezért az ilyen reklámok egy kicsit több elem- zést igényelnek, ha meg akarjuk érteni, hogyan befolyásolnak bennünket tudat alatt Mi a reklám tervezett hatása? A legtöbb ember azt gondolja, hogy a reklámok azért készülnek, hogy meggyőz- zék az embereket arról, hogy vegyék meg az adott terméket. Nagyon kevés rek- lámnak van azonban ténylegesen ilyen szándéka. Sok reklám, különösen az új ter- mékeké, csak a termék létezésére hívja fel a fgyelmünket. Néhány reklám azért készült, hogy egy bizonyos érzést keltsen bennünk, és ezt az érzést összekapcsolja a termékkel. Néhány reklám célja, hogy beoltson bennünket a konkurencia állítá- saival szemben, hogy amikor a konkurencia reklámját látjuk, ne kerüljünk a hatása alá. A reklám leggyakoribb célja azonban a megerősítés. Sok reklám olyan csopor- tot céloz meg, amely már használja a terméket, a reklám célja tehát emlékeztetni ezeket a fogyasztókat arra, hogy a termék még mindig létezik, és jó is. Az embe- rek általában olyan termékek reklámjaira emlékeznek, amelyeket meg is szoktak venni, így a reklám legfőbb hatása a már meglévő szokások és magatartások meg- erősítése. A megerősítés tehát a reklám fő hatása. A legtöbb reklám azzal a céllal készül, hogy az emberek jó véleménnyel legyenek a már megvásárolt termékekről, és így újra megvegyék majd ezeket. Mire van szükségünk, mit igénylünk mi? Minél inkább tisztában vagyunk a szükségleteinkkel, annál jobban képesek le- szünk saját céljaink szolgálatába állítani a reklámokat. Ha nem vagyunk tisztában a szükségleteinkkel, a reklámüzenetek áradata át fogja alakítani ezeket – gyakran úgy, hogy nem is tudunk róla. Hagyjuk abba most a fejezet olvasását, és oldjuk meg a 11 3 gyakorlatot
   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309