Page 79 - James Potter – Médiaműveltség
P. 79
3. fejezet: A közönség az egyén perspektívájából 55 szakaszában tanuljuk meg, azután automatikusan alkalmazzuk őket. A kompeten- ciák kategorikusak; más szóval vagy képesek vagyunk megtenni valamit, vagy nem. Az ember például vagy fel tud ismerni egy szót, és hozzá tudja rendelni a je- lentését egy már megjegyzett jelentéshez, vagy nem. Attól azonban, hogy rendelke- zünk kompetenciákkal, még nem teszünk szert médiaműveltségre, ha azonban ezek hiányoznak, az nem engedi, hogy szert tegyünk rá, mivel ez a hiányosság nem hagyja, hogy az ember bizonyos fajta információkhoz egyáltalán hozzáférjen. Azok például, akik nem rendelkeznek az olvasás alapvető kompetenciájával, nem férnek hozzá a nyomtatott anyagokhoz. Ez nagyban korlátozza, hogy mit képesek beépíte- ni tudástárukba. Ez a személyes pozíció indíttatási állapotait is elnyomja; azok az emberek, akik nem tudnak olvasni, igen kevés motivációval rendelkeznek ahhoz, hogy a nyomtatott információ terhelésének kitegyék magukat A kompetenciákon túl szükségünk van a médiaműveltség készségeire is, különö- sen a jelentésalkotás feladatánál. A készségfejlesztés gyakorta nagyban hozzásegíti az adott személyt ahhoz, hogy a médiaműveltség alacsonyabb szintjéről felfelé mo- zogjon. Azok, akik gyenge készségekkel rendelkeznek, nem sokra mennek mindaz- zal az információval, amellyel találkoznak. Valószínűsíthető, hogy elkerüli fgyel- müket a jó információ, és leragadnak a pontatlan vagy rossz információnál, mert nem képesek különbséget tenni köztük, s ezért nem tudnak jól választani sem az elérhető információkból. Rosszul szervezik a megszerzett információt, miáltal gyenge és hibás tudástárat hoznak létre A legrosszabb esetben pedig a gyenge készségekkel bírók megpróbálják mindenestül elkerülni az információról való gon- dolkodást, és passzívvá válnak; az ilyen emberek tudástárának szerkesztői az aktív információszolgáltatók – a reklám- és szórakoztatóipari cégek – lesznek, és ők ve- szik át az irányítást, hogy megszabják ezeknek az embereknek a világlátását azál- tal, hogy megváltoztatják gondolkodásukat, meggyőződéseiket, és hibás standardo- kat adnak nekik, amelyeket aztán arra használnak, hogy felállítsák attitűd jüket. A készségek és a kompetenciák együtt működnek, folyamatos ciklikus üzem- módban Bizonyos információfeldolgozó feladatok esetében néhány készség vagy kompetencia fontosabb lehet, mint a többi. A szűrés feladatához például az elem- zés és az értékelés a legfontosabb, a jelentéspárosításnál pedig a kompetenciák a legfontosabbak. A jelentésalkotás feladatához a csoportosítás, indukció, dedukció, szintézis és az absztrakció (elvonatkoztatás) a legfontosabb. Az egyes készségek és kompetenciák értéke azonban a különböző típusú üzenetek által képviselt egyedi kihívások szerint változó Összefoglalás A 2. fejezetből felidézhetjük, hogy időnk java részét automatikus terheltségi álla- potban töltjük, amikor is szinte az összes médiaüzenetet hatékonyan kiszűrjük. Fontos azonban, hogy időről időre elemezzük a médiával kapcsolatos szokásain- kat, hogy azonosítani tudjuk, melyek azok a szokásaink, amelyek segítenek cél-
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84