Page 76 - James Potter – Médiaműveltség
P. 76
52 II. rész: A közönség s ettől kezdve már nem arra fgyel, amit a barátja a telefonban mond. A fgyelem- megosztás komoly mértékben csökkenti az adott személy kognitív előnyeit (pl. az egy adott üzenetre való összpontosítás képességét), de emeli az érzelmi elégedett- ség-érzetet (pl. egyszerre több dolognak lehet örülni) (Wang és Tchernev, 2012). Figyelmezési állapot A fgyelmezési terheltség azokra vonatkoztatható, akik tudatában vannak az üze- neteknek, és aktív interakcióba lépnek annak elemeivel. Ez nem azt jelenti, hogy magas a koncentrációs szintjük is, bár az is lehetséges. A lényeg az üzenetek terhe- lés közbeni tudatos észlelése A fgyelmezési állapoton belül a fgyelem sokféle lehet, attól függően, hogy az illető mentális forrásaiból mennyit fordít az őt érő terhelésre. Minimális szinten tudatában kell lennie magának az üzenetnek, és tudatosan követnie kell azt, de az összpontosítás fokában meglehetősen nagy eltérések mutatkozhatnak, amelyek a részlegestől az egészen kimerítőig terjednek, a kezelt elemek számától és az alkal- mazott elemzés mélységétől függően. Terelt állapot Amikor a fgyelmezési állapotban vagyunk, de hirtelen olyan erővel ránt minket magához egy üzenet, hogy már nem vagyunk tudatában, hogy mi és az üzenet nem egy vagyunk, olyankor átlépünk a terelt állapotba. A terelt állapotban a kö- zönség tagjai elveszítik az üzenet és maguk közti elkülönülés érzékelésének ké- pességét – vagyis magával ragadja, elsöpri őket az üzenet, belépnek annak világá- ba, és elveszítik a kapcsolódást saját társadalmi közegükkel. Amikor például egy flmet nézünk a moziban, gyakorta annyira magával ragad bennünket a cselek- mény, hogy úgy érezzük, magunk is része vagyunk a történéseknek. Ugyanazokat az érzéseket éljük meg, mint a flmszereplők, s többé nem érzékeljük, hogy valójá- ban egy moziteremben ülünk. Koncentrációs szintünk annyira emelkedett, hogy elveszítünk minden kapcsolatot a való világbeli környezetünkkel Már nem a valós időt követjük, hanem a narratív időt, vagyis úgy érzékeljük az idő múlását, ahogy a szereplők. Ez a terelt állapot tipikusan akkor jelenik meg, amikor video- vagy számítógépes játékokkal játszik az ember. A terelt állapot azonban nem nevezhető egyszerűen a fgyelmezési állapot leg- magasabb fokának. A terelt állapot ehelyett inkább minőségileg különbözik a f- gyelmezési állapottól. Míg a terelt állapotban a fgyelem igen magas fokú, az is igaz rá, hogy igen szűk is – vagyis az ember ilyenkor csőlátásra vált, és olyan módon összpontosít a médiaüzenetre, ami megszünteti a határvonalat közte és az üzenet közt. Az embert egészen magával ragadja, s „belép” az üzenetbe. Ebben az értelemben nézve ez az automatikus állapotnak éppen az ellenkezője, hiszen abban az ember stabilan a saját társadalmi világában marad, és nincsen tudatában az
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81