Page 77 - James Potter – Médiaműveltség
P. 77
3. fejezet: A közönség az egyén perspektívájából 53 érzékelési környezetében megjelenő médiaüzeneteknek; míg a terelt terheltségi ál- lapotban az ember belép a médiaüzenetbe, és elveszti kapcsolatát a valós társa- dalommal, a világgal. Önrefektív állapot Az önrefektív állapotban az ember hipertudatosan érzékeli és ugyanígy is dolgoz za fel az üzenetet. Olyan ez, mintha az ember saját nyakába ülve tartaná szemmel minden egyes reakcióját az üzenet megtapasztalása közben. Ez a tudatosság legtel- jesebb fokozatát jelöli – vagyis azt, amikor az ember tudatában van a médiaüze- netnek, saját világának, valamint saját helyzetének a társadalomban, miközben a médiaüzenetet feldolgozza. Az önrefektív terheltségi állapotban a néző a lehető legszorosabb kontrollt gyakorolja saját észlelése felett azáltal, hogy olyan kérdése- ken elmélkedik, mint: „Miért teszem ki magam ennek az üzenetnek, miért ha- gyom, hogy hasson rám?”„Mire megyek ezzel a terheléssel, és miért kell ez ne- kem?” „Miért éppen így értelmezem a jelentéseit?” Ez nemcsak analízis, hanem metaanalízis is egyben. Ez azt jelenti, hogy az elemzést végbevivő személy nem- csak a médiaüzenetet veszi górcső alá, hanem saját, róla alkotott elemzését is. Az önrefektív és a terelt terheltségi állapotok ugyan hasonlónak tűnnek, hiszen a közönség tagjainak magas fokú bevonódásával jellemezhetők, a kétféle terheltsé- gi állapot valójában különböző. A terelt állapotban az ember érzelmileg vonódik be nagymértékben, és mintegy elvész a történésekben. Ehhez képest azonban az önrefektív állapotot az jellemzi, hogy az ember kognitív szinten vonódik be nagy- mértékben, és közben nagyon is tudatában van önmagának, s analitikusan dolgoz- za fel a terhelési üzenetet A médiatudatos megközelítés Az ebben a fejezetben közölt elgondolásokat fel lehet használni az egyéni média- műveltség növelésére, vagyis arra, hogy növeljük ráhatásunkat a szűrési döntések, a jelentéspárosítási döntések és a jelentésalkotási döntések terén. Ne feledjük, hogy médiaműveltségünk növelése azt jelenti, hogy bizonyos dolgokat végbeviszünk, miközben fgyelünk az üzenetekre, és ezáltal ellenőrzés alatt tartjuk mentális fo- lyamatainkat. Később aztán, mikor ezek a mentális folyamatok már automatikusan futnak, azt fogják szolgálni, amire nekünk szükségünk van, nem pedig a tömeg- kommunikációs rendszereknek vagy a reklámozóknak Ami a szűrési feladatot illeti, ajánlatos időről időre megvizsgálni saját médiater- helési szokásainkat, és feltenni magunknak a kérdést, miért töltünk annyi időt egy bizonyos médiummal vagy bizonyos üzenetekkel, miközben a többit fgyelmen kí- vül hagyjuk. Ha jó okunk van bizonyos szokásokra, akkor valószínű, hogy szűrési szokásaink segítenek saját céljaink elérésében. Ha azonban egyik-másik szokásunk