Page 77 - James Potter – Médiaműveltség
P. 77
3. fejezet: A közönség az egyén perspektívájából 53 érzékelési környezetében megjelenő médiaüzeneteknek; míg a terelt terheltségi ál- lapotban az ember belép a médiaüzenetbe, és elveszti kapcsolatát a valós társa- dalommal, a világgal. Önrefektív állapot Az önrefektív állapotban az ember hipertudatosan érzékeli és ugyanígy is dolgoz­ za fel az üzenetet. Olyan ez, mintha az ember saját nyakába ülve tartaná szemmel minden egyes reakcióját az üzenet megtapasztalása közben. Ez a tudatosság legtel- jesebb fokozatát jelöli – vagyis azt, amikor az ember tudatában van a médiaüze- netnek, saját világának, valamint saját helyzetének a társadalomban, miközben a médiaüzenetet feldolgozza. Az önrefektív terheltségi állapotban a néző a lehető legszorosabb kontrollt gyakorolja saját észlelése felett azáltal, hogy olyan kérdése- ken elmélkedik, mint: „Miért teszem ki magam ennek az üzenetnek, miért ha- gyom, hogy hasson rám?”„Mire megyek ezzel a terheléssel, és miért kell ez ne- kem?” „Miért éppen így értelmezem a jelentéseit?” Ez nemcsak analízis, hanem metaanalízis is egyben. Ez azt jelenti, hogy az elemzést végbevivő személy nem- csak a médiaüzenetet veszi górcső alá, hanem saját, róla alkotott elemzését is. Az önrefektív és a terelt terheltségi állapotok ugyan hasonlónak tűnnek, hiszen a közönség tagjainak magas fokú bevonódásával jellemezhetők, a kétféle terheltsé- gi állapot valójában különböző. A terelt állapotban az ember érzelmileg vonódik be nagymértékben, és mintegy elvész a történésekben. Ehhez képest azonban az önrefektív állapotot az jellemzi, hogy az ember kognitív szinten vonódik be nagy- mértékben, és közben nagyon is tudatában van önmagának, s analitikusan dolgoz- za fel a terhelési üzenetet A médiatudatos megközelítés Az ebben a fejezetben közölt elgondolásokat fel lehet használni az egyéni média- műveltség növelésére, vagyis arra, hogy növeljük ráhatásunkat a szűrési döntések, a jelentéspárosítási döntések és a jelentésalkotási döntések terén. Ne feledjük, hogy médiaműveltségünk növelése azt jelenti, hogy bizonyos dolgokat végbeviszünk, miközben fgyelünk az üzenetekre, és ezáltal ellenőrzés alatt tartjuk mentális fo- lyamatainkat. Később aztán, mikor ezek a mentális folyamatok már automatikusan futnak, azt fogják szolgálni, amire nekünk szükségünk van, nem pedig a tömeg- kommunikációs rendszereknek vagy a reklámozóknak Ami a szűrési feladatot illeti, ajánlatos időről időre megvizsgálni saját médiater- helési szokásainkat, és feltenni magunknak a kérdést, miért töltünk annyi időt egy bizonyos médiummal vagy bizonyos üzenetekkel, miközben a többit fgyelmen kí- vül hagyjuk. Ha jó okunk van bizonyos szokásokra, akkor valószínű, hogy szűrési szokásaink segítenek saját céljaink elérésében. Ha azonban egyik-másik szokásunk
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82