Page 81 - James Potter – Médiaműveltség
P. 81
3. fejezet: A közönség az egyén perspektívájából 57 3.1. gyakorlat Végezzünk keresést a Google segítségével a személyre szabott keresés ered- ményeinek megfgyelésére! 1. Álljunk össze néhány társunkkal, és alkossunk csoportot. Ez a gyakorlat jól végezhető tanteremben is, ha a diákoknak van internet- hozzáférésük. Minél nagyobb a csoport, annál jobban érzékeltethető a sze- mélyre szabott keresés tanulsága. Ugyanakkor ezt a gyakorlatot akár kétfős „csoport” is elvégezheti. 2. Találjunk ki egy keresési listát. Ennek specifkusnak kell lennie – vagyis a csoport különböző tagjainak egyéni érdeklődése és hobbijai szerint kell összeválogatni az elemeit. 3. Állítsunk össze egy listát a keresendő kifejezésekből. Igyekezzünk olyan szavakat választani, amelyeknek több jelentése is lehet. Az angol fsh szó például egyszerre jelenti azt, hogy hal, halászni, keresgé- lés, vagy az, akit palira vettek egy beugratós játékban, stb. 4. A csoport tagjai végezzék el a Google-kereséseket egyidejűleg. 5 Elemezzük minden egyes keresés eredményeit Mutassunk rá a keresési idő, a találatok száma és az előre sorolt weboldalak közti különbségekre Megmagyarázhatók-e ezek a különbségek a keresést végzők személyes tulaj- donságai közti különbségekkel? 6. Ismételjük el a fenti lépéseket viszonylag általános kifejezésekkel, mint például news, clothing, advertising, reality, effect (hír, ruha, reklám, valóság, hatás) stb. Elemezzük az általános kifejezésekre végzett minden egyes keresés eredmé- nyeit. Vajon ugyanannyi különbség mutatkozik-e, amikor általános kifejezés- re keresünk rá, mint amikor specifkusra?
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86