Page 87 - James Potter – Médiaműveltség
P. 87
4. fejezet: A közönség a médiaipar perspektívájából 63 kesztőinek munkája a rétegközönségek kialakítása. Ha például egy webdizájner jómódú, magas iskolázottságú és szakmai közönséget szeretne bevonzani, ahhoz azonosítania kell az ilyen emberek érdeklődési köreit, köztük például a golfot. A webdizájner azután összeállítja azt a tartalmat, amely az ilyen emberek vala- mely szükségletére kínál olyan választ, amire más weboldalak, kábeltévé-hálóza- tok, magazinok és könyvek még nem. Ezután rá kell jönniük, hol tölti a legtöbb időt médiával az ő lehetséges közönségük, és azokba a médiaüzenetekbe kell ten- niük a reklámokat, hogy a frissen létrehozott golfweboldalra tereljék az embereket. Amint az új weboldal elkezdi bevonzani az embereket, az értékesítési munkatár- sak elkezdik eladni az ehhez a közönséghez való hozzáférést bizonyos hirdetők- nek, mint például a luxusautó-kereskedéseknek, ékszerészeknek, utazási irodák- nak és golffelszerelés-árusító üzleteknek Minden egyes ember több különböző rétegközönség tagja. Tagja vagyok pél- dául annak a helyi közösségnek, amelyet a helyi napilap és kábeltévé-franchise vesz célba. Tagja vagyok azoknak a virtuális közösségeknek, amelyekhez az inter- neten férek hozzá – ezek igen gyorsan formálódnak, és lehet, hogy csupán egyet- len estére maradnak fenn. Tagja vagyok bizonyos hobbicsoportoknak, amelyeket bizonyos weboldalak és magazinok céloznak meg, bár ugyanazon közönség tagjai lehet, hogy az egész világban szétszórtan élnek, és soha nem találkozhatok velük személyesen A rétegek azonosítása A tömegmédia-programozók számára az egyik legnagyobb kihívás a hasznos réte- gek azonosítása. Hogy ennek megfeleljenek, első lépésként a teljes lakosságot oszt- ják fel értelmezhető szegmensekre. Azután kiválasztják a nekik érdekes szeg- menseket – rétegeket –, és olyan üzeneteket fejlesztenek ki, amelyek az abban találhatókat vonzzák Az évek során a közönség felosztási módozatai egyre bonyolultabbá váltak an- nak érdekében, hogy minél pontosabban körül lehessen határolni őket. Ezt a szeg- mentálási módszer öt fajtájának kialakulásán keresztül ábrázolhatjuk, amelyek a következők: földrajzi, demográfai, társadalmi osztály szerinti, geodemográfai és pszichográfai. Földrajzi felosztás Ez a fajta felosztási módozat az újságok, a rádió és a helyi televízió számára a leg- fontosabb, amelyek közvetítési területeinek földrajzi határai vannak. De hasznos volt már más média számára is, amikor azt kellett megfontolniuk, hogy bizonyos országrészekbe eljuttassák-e üzeneteiket.